Logga temp och styra belysning med dreambox

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mwd123
Tar hemautomation på allvar

Logga temp och styra belysning med dreambox

Inlägg av mwd123 »

Hej

Har klurat lite på om det skulle gå på nåt hyfsat enkelt sätt att köra rfcmd och digitemp på min dm800? finns ju både usb och seriell där så teoretiskt sett så borde det ju fungera på något vis.

Har ingen lust att ha en extra server för linux, och startar om min win dator alldeles för ofta för att det ska vara kul att logga tempdata med rrdtool osv :)

Modulen ftdi_sio finns ju redan med på burken, men kanske inte nog ny version

ftdi_sio 38736 0 - Live 0xc01fe000
usbserial 31648 1 ftdi_sio, Live 0xc020b000

kärnan är: Linux dm800 2.6.12-5.1-brcmstb-dm800 #1 Wed Jan 28 00:32:10 CET 2009 7401c0-nand unknown

Har ingen hårddisk i boxen just nu, och det känns som om det är ett måste då gcc och make tog för mycket plats för att få ner :) och några färdiga ipk-paket för de har jag inte funnit. men ska kolla vidare, tänkte bara höra ifall det är någon annan som provat, och ev har fått det att funka..

Dreamboxen står ju bara där hela dagarna och är på, så det hade varit ypperligt att kunna använda den till tellsticken och tempmätaren.

Är tacksam för alla idér som finns

Mvh Magnus
spiller1970

Re: Logga temp och styra belysning med dreambox

Inlägg av spiller1970 »

Hej

Jag kan inte svensk so bra, men hoppas att ni förstår mej.

Jag har försökt med min DM800 och usb2serial adapters och digitemp.
Nästan functionerar. 8)

På min Linux PC alt går bra men inte i DM800 med samma hardware.

Jag har försökt med ATEN och Targus. Targus har mct_u232.ko inte i DM800 när installed, so behöver driver.
Jag hittade driver source och compile modul men funkar inte.

ATEN har modul redo i DM800 men funkar inte so bra, nestan en försök av tio det ger temperatur.

Måste testa med extra +5V, om det funkar med det...

Om du har lyckats med den här jag ska intresserad också.
Skriv svar