Idé till utetempsstation

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation

Idé till utetempsstation

Inlägg av FormerMazda »

Hallo!

Dags att ta tag i byggandet av en vettig station för ljus och temperatur ute.
Har sökt en del på nätet och här, och bästa idén tyckte jag killen med krukfaten hade, så den idén utgick jag från och kom fram till det vi ser nedan:
Bild

Istället för fat tänkte jag krukor, då blir det liksom fler lager plast som skyddar mot uppvärmning.
Den översta krukan får tät topp. De andra blir uppborrade i botten så det bara blir kvar en kant som gängstången kan fästas i. Ganska högt upp får tempgivaren sitta. Under den vill jag ha ljusgivaren, och till den ett plaströr som tittar åt norr. Då borde jag få ett rätt bra värde att styra utebelysning på.
I botten av allt sitter en fläkt som drivs av 5v som givarna går på. Denna suger luft ut ur hela stationen.

Alltsammans monteras på ett plattjärn eller liknande och sen på en pinne så vi kan ha den dessa 1,5m ovan marken och en bit från huset.

Vad tror ni?
mgh
Gillar hemautomation

Re: Idé till utetempsstation

Inlägg av mgh »

god idé där

tänkte lite på fläkten, varvtalet får ju inte vara för långsamt, inte heller för snabbt
kan ju då bli för varmt eller kallt, en tanke jag fick så där bara
/Magnus
49ers forever
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

mgh skrev:god idé där

tänkte lite på fläkten, varvtalet får ju inte vara för långsamt, inte heller för snabbt
kan ju då bli för varmt eller kallt, en tanke jag fick så där bara
Hur menar du med för varmt eller kallt?
mgh
Gillar hemautomation

Inlägg av mgh »

Ja, går den för långsamt så blir det ju varmt där inne, såvida man inte har krukorna väldigt brett isär så att luften går igenom ordentligt för då kan man ju skippa fläkten helt o hållet
/Magnus
49ers forever
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

mgh skrev:Ja, går den för långsamt så blir det ju varmt där inne, såvida man inte har krukorna väldigt brett isär så att luften går igenom ordentligt för då kan man ju skippa fläkten helt o hållet
Ja, det är väl bara att se till så att den går så fort som möjligt.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Niklas skrev:
mgh skrev:Ja, går den för långsamt så blir det ju varmt där inne, såvida man inte har krukorna väldigt brett isär så att luften går igenom ordentligt för då kan man ju skippa fläkten helt o hållet
Går den för fort får du avkyling av sensorerna.

Hur är det tänkt att fukt ska hanteras? Vattentät fläkt?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

PerM skrev:
Niklas skrev:
Går den för fort får du avkyling av sensorerna.

Hur är det tänkt att fukt ska hanteras? Vattentät fläkt?
Hur kyler man något genom att enbart flytta luft med en fläkt?

Man kan ju inte kyla något till en temp som är kallare än omgivningens temperatur med enbart en fläkt.
Du kan förstås transportera bort värme från något som alstrar värme.

Har jag missuppfattat något?
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Jag tänker på vindens kyleffekt, men den kanske inte är tillämplig på 'döda ting' ?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

PerM skrev:Jag tänker på vindens kyleffekt, men den kanske inte är tillämplig på 'döda ting' ?
Nej, inte på döda ting som du säger.

Kroppen alstrar ju värme som lägger sig nära. När det blåser så flyttar den varma luften på sig och tempen upplevs som lägre.. typ. ;)

"Genom att man kombinerar temperaturen med vindens hastighet kan vi räkna fram en så kallad effektiv temperatur som visar vindens kylande effekt på bar hud."
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Dåså, bara sätta full fräs på fläkten då! :)
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation

Inlägg av FormerMazda »

Ha! Så sant med kylfaktorn ju! Hade jag inte ens tänkt på att det var så, utan mest tänkt att jag få se vad det avviker och sen korrigera mot det.

Ang. fukt så kommer kretskort att skyddslackas, i övrigt så går det så länge som det går, tror inte jag kommer lida av fukt så mycket.
Men det får vi se.

Fläkten kommer köras på 5v förmodligen. Alternativ så har jag ju en tråd ledig i en telefonkabel och skulle lätt kunna mata ut 12v till detta.
Får experimentera mig fram helt enkelt!

Jag har fått tag i krukor nu iallafall! Ligger hemma och väntar, så jag kommer nog bygga en del i veckan på det här! :D
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation

Inlägg av FormerMazda »

Nu har bygget börjat "så smått"!
Kolla gärna min bilddagbok, på en liten bygglogg. Tyvärr lite rörig, men uppladdningen av bilderna var hopplöst i oordning..
http://andersdahlin.bilddagboken.se/p/s ... rectlink=1

Testade med en tändsticka att luften gick där jag ville, och det gjorde den!
Så sen igår kväll har den stått inne med fläkten igång bredvid en annan naken givare som står i stilla luft och loggat. Resultat syns här:
http://www.matstrafikskola.se/anders/
Översta är utetmepen med givaren jag lite provisoriskt byggde ihop. Men då får man en hel del temperaturtoppar när solen kikar fram..
Längst ner finns två grafer, den ena som heter RUM övervåning är den nakna givaren, och den som heter rum2 är väderstationen.

Nu ska jag bara köpa elektroniklack! Sen ska ljussensorn byggas in och stationen ut på gräsmattan. Förlåt, snömattan!
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation

Inlägg av FormerMazda »

Elektroniklack ja, det var lättare sagt än hittat. Iallafall i stan.
Men, jag hittade tips på att gjuta in hela kortet i smältlim!

Så det kommer jag nog fixa till ikväll!
PeterT
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av PeterT »

FormerMazda skrev:Nu har bygget börjat "så smått"!
Kolla gärna min bilddagbok, på en liten bygglogg. Tyvärr lite rörig, men uppladdningen av bilderna var hopplöst i oordning..
http://andersdahlin.bilddagboken.se/p/s ... rectlink=1

Testade med en tändsticka att luften gick där jag ville, och det gjorde den!
Så sen igår kväll har den stått inne med fläkten igång bredvid en annan naken givare som står i stilla luft och loggat. Resultat syns här:
http://www.matstrafikskola.se/anders/
Översta är utetmepen med givaren jag lite provisoriskt byggde ihop. Men då får man en hel del temperaturtoppar när solen kikar fram..
Längst ner finns två grafer, den ena som heter RUM övervåning är den nakna givaren, och den som heter rum2 är väderstationen.

Nu ska jag bara köpa elektroniklack! Sen ska ljussensorn byggas in och stationen ut på gräsmattan. Förlåt, snömattan!
Skoj läsning! Föredömligt dokumenterat!!!!
Användarvisningsbild
FormerMazda
Gillar hemautomation

Inlägg av FormerMazda »

Tackar!

Det är reaktioner på forum som är den bästa sporren att fortsätta!
Så ikväll blir det gjutning av ljussensor för hela slanten!

Jag har funderat på att komplettera med den andra ljussensorn för att bättre upplösning när det är ljust ute, men samtidigt ska jag ju bara ha denna till att styra fönsterlampor och sånt. Och då är jag bara nyfiken på när det börjar ljusna/mörkna ute.
Dock kommer lödpunkterna skyddas ifall man ångrar sig.. :wink:
Skriv svar