Jag har via jobbet blivit ombett att plocka ihop ett enkelt system för fjärrövervakning av en filteranläggning under ungefär ett år. Intressanta mätpunkter är två differentialtryck ungefär 2000Pa, ett par temperaturer och kanske något annat om det dyker upp bra sensorer eller liknande.
Det skiljer sig inte så mycket från den loggning många av oss gör hemma, men nu är det industriell miljö med placering utomhus, utan tillgång till annat än 230V. Varierande temperatur mellan många minusgrader och värme i solvägg.
För avläsning tänker jag mig ett 3G-abonnemang med fast extern IP-adress, sen är det bara att logga in och hämta loggfiler.
Då elförsörjningen inte kan garanteras måste det vara ett system som startar automatiskt så fort strömmen kopplas in.
Vad för grundhårdvara är lämplig? NSLU2? Tips på 3G?
Det ända jag kan bistå me som svar är att det är inte alla operatörer som kan bidra me fast IP
på sina 3G abb, Så vitt jag vet så e det bara Tre som kan erbjuda detta för några spänn extre per månad..
NSLU2 moddad till autostart, OWFS och thermd
USB 1-wire adapter, DS1820 och AD-kort
USB-minne för system och loggning.
OPTION GLOBESURFER III ROUTER HSUPA, http://www.dustin.se/pd_5010199950.aspx
3G abbonemang med fast, publik ip.
Kolla på Dovado UMR som 3G router, det blir kanske billigare plus att den har stöd för Tellstick om du behöver det. http://www.dovadoumr.se/
OBS dock att denna kräver extern 3G adapter men det brukar gå att få fram till vettiga priser.
Angående fast IP så kanske en dynamisk DNS tjänst kan "duga" ?
Jag kör en Dovado UMR på landet, med Tre-abonnemang. Man behöver inte ha fast ipadress, eftersom Dovadon går att knyta till exemplevis dyndns. Min byter ipadress rätt ofta, men det är inget problem. Går alltid att nå på ornoweather.dyndns.org.
Jag har konfat den så att den bootar om och får en ny anslutning om den inte kan nå 3 andra hostar (via ping) på 10 minuter. Har inte haft några problem med att nå burken mer än i början då det var svårt att nå Tre från Bredbandsbolaget, men det verkar ha löst sig.
Det blev en lite oväntad lösning, mest för att jag är lat. En industrilogger med gprs och tre 0-1 voltingångar som laddar upp till en webbsida.
En minidator, 1-wire, och inbyggd webserver hade kostat ungefär lika mycket, men driftsäkerheten på distans och det faktum att jag slipper ta ansvar för att det fungerar fick avgöra.
Begränsningarna är ju rätt stora, max 3-4 kanaler och ingen möjlighet till utsignaler till reläer eller liknande, med det behövdes inte i det här fallet. Skulle det vara fler givare så är en 1wirelösning den enklaste vägen.
Problemet är ju redan löst, men mitt förslag på problemet hade varit att ta en netbook (med intern eller extern 3G modul) och sedan koppla in externa enheter via en USB-hub (för att ta värsta smällen)
Med en sån lösning får du en komplett burk, med konsol, UPS och en extern transformator.
Sedan placerar man hela det (lilla) paketet i en lämplig väderskyddad låda. Typ en otterbox, hilti-låda eller en vanlig apparatlåda i stål om du kan ha en extern 3G antenn.