Kan nu rapportera att kretschemat fungerar oklanderligt. Efter inledande strul med att läsa serieporten på linuxburken så gjorde jag ett testprogram för att kolla mottagningen innan jag gick vidare med fototransistorn/transistorn. Idag lödde jag ihop komponenterna på en bit experimentkort med lödöar, det gick på ett kick. Sen drog jag isoleringsband runt kretskortet för att dämpa omgivande ljus. Serieporten från datorn drog jag via ett ledigt par i telefonledningarna i huset ned till källaren och kopplade in. Eftersom Squeezboxen går på WLAN så tog jag med en i källaren och kunde direkt se att det fungerade. Det tog mindre än en minut att positionera kretskortet över lysdioden på elmätaren och sen tejpade jag på mer isoleringsband för att fixera. Det funkade helt perfekt! Provade att slå av och på belysningen men inga störningar alls. Gick sen vidare och putsade på programmen som använder samma plugin som jag har för att visa väderprognos och temperatur.

Överst visas en räknare för tiden från senaste puls så att man ser att allt funkar. Sen visas aktuell mätarställning fast med två decimaler eftersom det är 600 pulser/kWh så blir 2 decimaler bra. Sen visas aktuellt effektuttag i Watt baserat på tiden mellan senaste pulserna.

Visar "blinket" istället för 0 när pulsen kommer"
Ska hacka vidare för att kunna visa löpande förbrukning under senaste dygnet, veckan, månaden, kvartalet och året.
Komponentkostnaden inklusive kontaktdon men exklusive lite kabel och en bit experimentkort som jag redan hade var endast 40 kr!