Nu har jag börjat logga elmätaren. Se min lösning. [BILDER]

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Niklas
Moderator
Kontakt:

Nu har jag börjat logga elmätaren. Se min lösning. [BILDER]

Inlägg av Niklas »

Hej!

Så, jag har under en tid loggat diverse temperaturer här hemma.
Se http://www.hemkoll.nu

Har länge velat logga el-förbrukning också så jag gjorde slag i saken.
Min mätare hade många år på nacken och körde med snurrande skiva. Istället för att köra med reflexdetektor så tog jag i och bytte ut hela mätaren till en beggad Kamstrup 382, 3-fas elmätare. På så sätt fick jag 1000 pulser per kWh via S0. Den gamla mätaren jobbade med 150 varv med skivan per kWh. På tok för låg upplösning för min smak.

Jag fick hem mätaren och den byttes snabbt. Efter några dagar beställde jag och fick hem räknaren från temperatur.nu. Snabb leverans förresten!

Jag kopplade direkt in mig på S0+ och S0-
S0+ till +5v och S0- till A på räknaren.
5.jpg
Det fungerade INTE så bra. Jag fick på tok för många pulser. Det stämde inte alls med aktuell förbrukning. Jag slet mitt hår i många timmar och testade diverse lösningar.

Detta står om S0-utgången i manualen:
"Parallellt med lysdioden finns en galvaniskt skild pulsutgång
för S0-pulser.
Mätaren sänder 1000 pulser per kWh med en nominell
pulstid på 30 ms."

Det funkade alltså inte. Efter några timmar så hittade jag en annan teknisk beskrivning (se sista sidan i denna pdf) av elmätaren och hittade då information om de 6 hålen där man kan plugga in extrautrustning till mätaren.
Hål 1 = gnd och hål 3 = pulsutgång.

Detta står om hål nummer 3 i manualen:
"Pin 3 Pulse out
For pulse transmission.
Active high: Internally 100 kOhm pull-up resistor to supply.
Max voltage: 3.6V (Gnd is reference)
Minimum voltage: 0 V. (Gnd is reference)
Active low: Max current: 3 mA."

Jag kopplade då pin 1 (GND) till A och pin 3 (pulse out) till +5v på räknaren.
Det funkade då precis som det skulle!

Inte så snyggt.. men det fungerar. ;)
6.jpg
Så, slutresultatet blev detta:
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Graferna uppdateras var tredje minut. Jag loggar även antalet pulser in i en mySQL-databas samtidigt så att jag skall kunna göra vad jag vill med loggad förbrukning.

Jag har stått vid displayen på elmätaren och tittat. Precis när den slagit om en kWh så har jag tagit ut värdet från räknaren. På så sätt kan jag se i realtid exakt vad mätaren står på utan att behöva ha fysisk tillgång till mätaren. Som det är nu stämmer det precis med antalet pulser. :)

Kör alltså allt via samma 1-wirenät som temperatursensorerna. Använder OWFS för att läsa av det som finns på 1-wirenätet.

Så, det var min historia.
Användarvisningsbild
JohWin
Gillar hemautomation
Kontakt:

Re: Nu har jag börjat logga elmätaren. Se min lösning. [BILD

Inlägg av JohWin »

Niklas skrev: Det fungerade INTE så bra. Jag fick på tok för många pulser. Det stämde inte alls med aktuell förbrukning. Jag slet mitt hår i många timmar och testade diverse lösningar.

för S0-pulser.
pulstid på 30 ms."
Vad menar du med att du fick för många pulser? Stämmer det inte att 1000 pulser per kWh dvs att varje puls betyder 1 Wh, på S0-utgången?
Niklas skrev: "Pin 3 Pulse out
For pulse transmission.

Vad är det för pulsvärde på pin 3, dvs vilket antal Wh motsvarar en puls?
Har du någon uppfattning om vilken längd i ms pulsen på pin 3 har?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

JohWin skrev:
Niklas skrev: Det fungerade INTE så bra. Jag fick på tok för många pulser. Det stämde inte alls med aktuell förbrukning. Jag slet mitt hår i många timmar och testade diverse lösningar.

för S0-pulser.
pulstid på 30 ms."
Vad menar du med att du fick för många pulser? Stämmer det inte att 1000 pulser per kWh dvs att varje puls betyder 1 Wh, på S0-utgången?
Niklas skrev: "Pin 3 Pulse out
For pulse transmission.

Vad är det för pulsvärde på pin 3, dvs vilket antal Wh motsvarar en puls?
Har du någon uppfattning om vilken längd i ms pulsen på pin 3 har?
Vad jag menar med för många pulser är att räknaren räknade flera tusen pulser hur som helst. Alltså, inte ens nära 1000 pulser per kWh. Gick inte alls att härleda till någon förbrukning. Försökte förstås räkna ut om pulsutgången hade någon annan upplösning än 1000 imp/kWh (det står på mätaren). Det hade den inte. Det verkade bli pulser/räkningar lite på måfå. Så, något stämmer inte där. Via pin 3 har jag ingen aning om ms. Enligt bruksanvisningen så skall S0 pulsa med 30ms. Pulsvärdet på pin3 är 1000 pulser per kWh. Förbrukningen stämmer.
nattugglan
Wannabe

Re: Nu har jag börjat logga elmätaren. Se min lösning. [BILDER]

Inlägg av nattugglan »

Niklas skrev:Kör alltså allt via samma 1-wirenät som temperatursensorerna. Använder OWFS för att läsa av det som finns på 1-wirenätet.
Hej, Niklas.

Skulle du kunna beskriva, steg för steg, hur du gjort hela vägen med programvarubiten? Från hämtning av värdena från OWFS -> MySQL, och skapandet av graferna?

:. nattugglan
Burk: NSLU2 | OS: GNU/Linux, Debian Lenny RC2
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

nattugglan skrev:
Niklas skrev:Kör alltså allt via samma 1-wirenät som temperatursensorerna. Använder OWFS för att läsa av det som finns på 1-wirenätet.
Hej, Niklas.

Skulle du kunna beskriva, steg för steg, hur du gjort hela vägen med programvarubiten? Från hämtning av värdena från OWFS -> MySQL, och skapandet av graferna?

:. nattugglan
OWFS behöver jag inte gå igenom antar jag?
Angående loggning till rrdtool så har jag använt detta script för grafer och loggning av elförbrukning:
http://www.temperatur.nu/forum/viewtopi ... 1832#p1832

För att stoppa in i mysql-databasen så kör jag detta via cron var tredje minut:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
DATESTAMP=`/bin/date +%Y-%m-%d`
TIMESTAMP=`/bin/date +%T`
serverhall=`cat /mnt/1wire/10.52B49D000800/temperature|tr -d [:space:]`
ute1=`cat /mnt/1wire/10.69EBB5000800/temperature|tr -d [:space:]`
kyl=`cat /mnt/1wire/10.0AEE9D000800/temperature|tr -d [:space:]`
hd1=`hddtemp -n /dev/hda`
hd2=`hddtemp -n /dev/hdc`

mysql -hSERVERSÖKVÄG -u ANVÄNDARNAMN -p'LÖSENORD' -D DATABAS<<EOFMYSQL
INSERT INTO t_templog (f_namn, f_tempC, f_datumtid) VALUES('Ute1','$ute1','$DATESTAMP $TIMESTAMP');
INSERT INTO t_templog (f_namn, f_tempC, f_datumtid) VALUES('Kyl','$kyl','$DATESTAMP $TIMESTAMP');
INSERT INTO t_templog (f_namn, f_tempC, f_datumtid) VALUES('Serverhall','$serverhall','$DATESTAMP $TIMESTAMP');
INSERT INTO t_templog (f_namn, f_tempC, f_datumtid) VALUES('Hitachi HDP725025GLAT80 sys/rec','$hd1','$DATESTAMP $TIMESTAMP');
INSERT INTO t_templog (f_namn, f_tempC, f_datumtid) VALUES('Hitachi HDS722525VLAT80 rec','$hd2','$DATESTAMP $TIMESTAMP');
quit
EOFMYSQL
Angående graferna till temperaturerna tror jag också att jag hittade koden till här någonstans.

Jag är dålig på steg-för-steg-beskrivningar men fråga gärna så försöker jag svara så gott jag kan. :)
zingo
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av zingo »

Niklas skrev: Vad jag menar med för många pulser är att räknaren räknade flera tusen pulser hur som helst. Alltså, inte ens nära 1000 pulser per kWh. Gick inte alls att härleda till någon förbrukning.
Kan det möjligen vara så att det är en mekanisk kontakt som sluter och som genererar sk kontaktstudsar?
Normalt ger inte en mekanisk kontakt en ren slutning eftersom oxider och ojämnheter i material mm ger massor av kontakt-slutningar och -brytningar vilket resulterar i ett stort antal pulser om du ansluter en snabb räknare till den. Det finns olika sätt att runda det, vanligen tar man bort dessa kontaktstudsar genom en enkel koppling med ett par sk logiska grindar från en IC-krets men det kan ibland gå att lösa med lite kondensatorer mm.

Kan det vara orsaken?
/c
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

zingo skrev:
Niklas skrev: Vad jag menar med för många pulser är att räknaren räknade flera tusen pulser hur som helst. Alltså, inte ens nära 1000 pulser per kWh. Gick inte alls att härleda till någon förbrukning.
Kan det möjligen vara så att det är en mekanisk kontakt som sluter och som genererar sk kontaktstudsar?
Normalt ger inte en mekanisk kontakt en ren slutning eftersom oxider och ojämnheter i material mm ger massor av kontakt-slutningar och -brytningar vilket resulterar i ett stort antal pulser om du ansluter en snabb räknare till den. Det finns olika sätt att runda det, vanligen tar man bort dessa kontaktstudsar genom en enkel koppling med ett par sk logiska grindar från en IC-krets men det kan ibland gå att lösa med lite kondensatorer mm.

Kan det vara orsaken?
/c
Den "riktiga" S0-utgången ska inte vara mekanisk. Den skall följa standarden "DIN 43 864", info finns på google. Det är den som ger hemskt mycket pulser per "blink" på lampan. Det stämmer inte på långa vägar där.
Hur det är med pin-utgången vet jag inte men jag kan försöka hitta info om det.
mickeborgholm
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av mickeborgholm »

Hej,

Är det elverkets mätare som du kopplat in pulserna op, eller har du monterat en undermätare efter den "riktiga"?

/Micke
Mikael S
Borgholm
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

mickeborgholm skrev:Hej,

Är det elverkets mätare som du kopplat in pulserna op, eller har du monterat en undermätare efter den "riktiga"?

/Micke
Har bytt ut MIN mätare till en annan. Inte elverkets mao. Den mätaren sitter nånstans på gården och den har jag inte tillgång till (och skulle inte fiffla med om jag inte använde en led-detektor då förstås). Den lär även mäta mer än bara vårat hus. ;)
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Idag hände något konstigt.
Klockan 12 förbrukade jag tydligen 51 kW.

http://eservice.no-ip.org:85/temps/ener ... y-51kw.png

Kör nu med led-detektor. Inga problem med ljusinfall.

Frågan är vad som hände. :-)
Reine
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av Reine »

Har precis köpt och installerat en likadan mätare och ska nu koppla in den till räknaren. Som jag förstår det så är det bättre att gå via modul-interfacet än via S0, men det jag inte förstår är din inkoppling... Borde det inte vara så att pin 1(GND) ska till GND på räknaren och pin 3 (Pulse out) ska till ingång B ?

Till ingång A ska jag koppla en LED räknare och sätta på min vanliga elmätare. Den kopplas väl in med GND, ingång A och NC ihop med +5v från usb adaptern?

Jag har version 2 räknaren.

Editerad:2010-03-14 12:27
Startade en ny tråd då jag såg efteråt att denna var över 1 år gammal: http://www.temperatur.nu/forum/hemautom ... t1297.html
Skriv svar