Hej,
Slängde ihop min DIY luftfuktihetsmätare igår och nu idag när jag testkör den så ger OWFS mig negativa värden på luftfuktigheten.
Mäter jag spänningen ut från HIH4000 så hamnar jag någonstans på 2-2,4V lite beroende på hur länge den hängt ifred. Andas man på den sticker den upp mot 4V så så långt tycker jag det verkar rätt. Jag får ut samma spänning om jag mäter på VAD-benet (4) på DS2438. I urkopplat tillstånd mäter jag också 100kOhm över motståndet och 0,009µF och 0,13µF på kondensatorerna så jag verkar inte ha grillat någon av dem. Inte heller kortslutit dem när jag lött dit dem.
Kollar jag i OFWS säger den dock att VDD är 0.03V och inte 2. Luftfuktigheten blir följdaktligen ca -24%. Det skumma är att jag ju faktiskt mäter spänningen uppe på benet på DS2438:an och inte på lödpunkten så jag har ju kontakt. Frågan är då om jag grillat DS2438:an? Lite lustigt att den funkar fullt ut i övrigt i så fall. Jag tycker jag borde ha totalhavererat den om jag grillat den. Temperatur och allmän kommunikation verkar ju i alla fall funka som det ska. Är det kanske OWFS som strular? Kör 2.7p31.
Någon som har någon teori?
/Fritz