I LogTemp kan man ju få larm på inställda temperaturnivåer, och även skillnader mellan temperaturer. Larmen kan tex trigga körning av program. Hittills har jag inte hittat något som utan en massa OppfinnarJocke-tilltag (jag är lite lat) går att använda mer eller mindre "out of the box".
Jag har redan en fjärrströmbrytare från Waveman hemma, inköpt hos Clas i Sjön. Med en TellStick och deras kommandoradsprogram kanske man kan få LogTemp att slå av och på den...
Jag kände mig rik idag så jag slängde iväg en beställning. Ska bli spännande att se hur det slutar.
Hoffan skrev:Temperatur.nu
borde ju kunna bli åf på dessa..... ........Lite dyrt
Jo, jag tänkte också att temperatur.nu kunde kliva in här och prisförhandla lite om produkten visar sig hålla måttet. Här finns det ju en stor och köpsugen kundbas att ha med sig som förhandlingsverktyg.
Lite dyrt - ja, mycket dyrt. "Hälta vore nog" som det ibland sägs i Östergötland, men vill man tillhöra "the bleeding edge" så kostar det på...
Som sagt: Återkommer när prylen har kommit och experimenterandet är klart.
"Stickan" har anlänt hos mig. Jag har också gjort lite halvhjärtade försök att testa. Tyvärr har det inte lyckats så bra. Programvaran vill inte installera sig ordentligt, men det kan bero på mina omständigheter. Jag hoppas hinna göra ett mera seriöst försök i helgen.
Nu har jag lyckats stjäla till mig lite tid för experimenterande.
Jag antydde tidigare att det inte hade gått så bra, men när jag fick tänka till lite så drog jag mig till minnes att den här typen av installationer kan trassla om de utförs via RDP till en Terminal Services session. Det var just det jag hade gjort på min gamle w2k-server, som står i källaren och mäter temperaturer. Fram med monitor, tangentbord och mus och koppla in och installera om. Då gick det bra - nästan. Det där nästan kommer sig av att installationen lämnade efter sig en "gulbombad" "USB Serial Port" i enhetshanteraren. Jag gjorde om installationen på två andra datorer också, varav en XP Pro SP2, men resultatet var detsamma. Nu verkar det ändå inte ha någon betydelse, för program och manöverfunktion verkar fungera fullt ut i alla fall.
Jag har en waveman-brytare (Clas Ohlson art. nr. 32-6460) som jag har testat med. Till den har jag kopplat en lampa. Det enda som man behöver ställa in i Telldus programvara är vilken hus- och devicekod som brytaren förväntar sig signaler på.
Jag har också låtit LogTemp manövrera brytaren. Jag ställde in ett larm när utetempen passerade 21C på väg nedåt. Som larmaktivitet angav jag att C:\Program Files\Telldus\tdtool.exe ska köras, och med inparametrarna --on 2 Där parametrarna betyder "slå på strömmen" och tvåan är enhet (strömbrytare) nummer två.
I den version av LogTemp som jag använder (2.18.0.66) finns tydligen en bug om man bläddrar sig fram till det program som ska köras. Bläddringen lägger på dubbelfnuttar runt sökvägen, med resultat att LogTemp inte hittar programmet när det väl ska köras. Bort med fnuttarna och det fungerar alldeles elegant.
Räckvidden verkar också hyfsad. Servern med stickan finns i källaren i ena änden av huset. Jag själv och strömbrytaren befann sig en trappa upp och i andra änden av huset när jag körde testerna.
Som summering kan jag konstatera att det verkar riktigt lovande. Om du Erik lyckas förhandla ner priset så borde det rimligen gå att sälja ganska många stickor. Det är ju en smidig lösning om man vill slå av och på el-utrustning som en reaktion på förändrad temperatur.
Jag skall använda den på en RedHat Fedora 6 maskin så det kan bli lite spännande att
se hur mycket "Bök" det blir att få igång den under linux....
Återkommer.
/H
Snart kommer Telldus Tellstick att finnas till försäljning på shop.temperatur.nu!
Inte jättemycket kommer att gå att göra åt priset, men 5% kommer forummedlemmar att få. Den första leveransen är inte särskilt stor, så vill du vara med och dela på den första leveransen gäller det att vara snabb!
Håkan skrev:Låter Skoj!
Jag har just beställt en också.
Jag skall använda den på en RedHat Fedora 6 maskin så det kan bli lite spännande att
se hur mycket "Bök" det blir att få igång den under linux....
Återkommer.
/H
Har den någon form av linuxstöd eller tänker du labba?
Har fått igång min tellstick på fedora 6, funkar perfekt. Dock är applikationen rfcmd lite "tunn" ännu så länge då den endast stöder 2 stycken protokoll, men då jag endast har NEXA (som är ett av de protokoll som stöds) så gör det inget.