Jag köpte ett standardkit för några månader sedan och har nu kommit över en DS2438 (Smart Battery Monitor). Funderar lite på hur man ska ansluta den till "nätverket". Eftersom det bara går 2 trådar från adaptern till DS18S20 gissar jag att 2 ben är byglade, alternativt att det sitter någon mer komponent i sensoränden. Frågan är vilka ben som är byglade i sensorn så jag vet hur jag ska göra samma inkoppling på DS2438. Min DS18S20 sitter fastsatt utomhus och jag orkar inte ta loss den för att se hur den är kopplad...
Har du lust att dela med dig om hur du kopplade, jag ska använda en ds2438 till att logga Vdc.
Jag har också ett hemmbyggt nät för att mäta temp med ett par ds1820or, som jag vill ansluta denna till.
Jag skall ha den till att mäta temperaturer som är ca 300 grader, i min pellets panna.
man kan koppla till ett K-element. Det hela fungerar som fruns stektermometer. den ändrar resistans beroende på temp.
The_donk skrev:....K-element. .....den ändrar resistans beroende på temp.
Nu kan jag vara ute och cykla rejält, men. Ett K-element, är inte det ett termoelement som ändrar en utspänning beroende på temp?
I vilket fall är din idé om högtemperaturmätning så intressant att du gärna får berätta mera. Vilka komponenter och programvaror du använder och "hur du gör när du bär dig åt" i största allmänhet.
Jag skulle vilja mäta solfångartemperaturer där parasitdrivna DS18S20 har tappat sugen för länge sedan.
Jag var nog ute och reste med vilken komponent det gällde, jag TROR jag mendade ds2760 och E-element
nu är det ett tag sedan jag "letade" info...
men jag tror att dokumentet som fick mig att spåna var detta http://pdfserv.maxim-ic.com/en/an/1wirethermo.pdf
jag är definitift inte någon elektronik snubbe, så all hjälp emottages tacksamt...
vi kanske skall starta en ny tråd " högtemperatur sensor"