Idag har jag lagt en stor beställning på nya kretskort!
Bland annat kommer följande 1wire-relaterade produkter att dyka upp i shoppen inom ett par veckor:
1. Minimalistiskt 1kanaligt outputkort med transistorstyrd utgång med skyddsdiod och LED-indikering. Kortet är baserat på DS2406 och mäter 12x14mm. Skruvterminaler för kabelanslutningarna. Kortet kan driva reläer utan extra komponenter. Ungefärligt utpris: 179kr/st.
2. Minimalistiskt ESD/överspännings/blixt-skydd till 1wire nät. DS9503P används för att skydda 1wire-tråden och för +5V-anslutningen sitter det en PTC Resettable Fuse på 0,5A. Kortet har skruvterminaler för kabelanslutning. Med det här lilla kortet minskar du risken att elöverslag har sönder dina 1wire-prylar. Kortet skyddar dock inte mot direkta blixtnedslag. Ungefärligt utpris: 89kr/st.
3. Uppdaterad version av IOkortet med 4 kanaler. Kortet använder nu DS2406 som 1wirekrets. Ungefärligt utpris: 595kr/st
Mycket intressant!
Jag har en sirén liggande som drivs av en 12v strömadapter och jag har letat efter något som O1C för att kunna slå på och av den med 1wire.
Jag antar att jag kan klippa sladden mellan adaptern och sirénen och blanda in O1C och ett relä där - kanske "Relä HRM-S DC5V inklusive sockel"?
Hur skulle jag isf koppla för att få detta att fungera?
O1C - GND till en av ingångarna på reläsockeln
O1C - OUT till en av ingångarna på reläsockeln
Klip av en av trådarna till sirenen, skala de två ändarna dem till reläet.
Reläet har två lägen, NC (Normaly Connected) och NO (Normaly Open). Välj den funktion du vill ha - på som standard eller av som standard.
Sådär, då var det handlat och klart och grejorna levererade.
Har dock inte lyckats lista ut vilka ingångar som är vilka på reläsockeln ännu.
De enda märkningar som finns på den är A1, A2, 11, 12 och 14.
Det går att se på sockeln att den är en C2503P men det har inte hjälpt något än så länge...
Min gissning är att A1 och A2 är ingångarna till reläet och att man använder 11 och 12 eller 11 och 14 beroende på om man vill ha NO eller NC...
Lysande!
Då var det nästan som jag gissade, A1 och A2 är alltså ingångarna till spolen.
De sitter ensamma på ena sidan sockeln.
På den andra sidan ska alltså 14 alltid anslutas och 11 eller 12 väljas beroende på om man vill ha NO eller NC.