Vilka här har CNC fräsar?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Vilka här har CNC fräsar?

Inlägg av CirruZZ »

Nyfiken fråga, vilka här på forumet har egna CNC fräsar, typ hemmabyggen? :) Jag är sugen på att bygga en själv men vet inte i vilken ända jag skall börja. Det skall vara en så enkel som möjligt för mjukare material typ trä/mdf/plast. :roll:
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar

Re: Vilka här har CNC fräsar?

Inlägg av bruka »

Larky här på forumet har byggt en snygg fräs som jag beundrat några gånger: http://www.karlander.net/projekt/cnc1.html
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det är svårt att bygga en fräs om man inte redan har en, det är det som är det svåra...
Men det är kul att köra! Passerade nyligen 100 timmar på spindelmotorn och det finns alltid nya projekt.

Man behöver viss precision vid tillverkningen för att alla rörliga delar ska gå lätt utan att glappa, det är det som är det svåra. Runda rör och 2 skejtboardkullager i en vinkel och ett tredje lager i en båge används av många.

Här är nog det bästa som finns just nu om man klarar sig med det arbetsområdet;
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=31667

Du behöver ett ritprogram som kan spara dxf, sen använder jag CamBam och till sist en egen dator med EMC2 för att styra själva fräsen.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jo det är ju inte helt enkelt. Men du har ju en så då kan ju du fräsa ut en åt mig!!! :wink: Skämt å sido, man kanske kan få anlita dig till små jobb annars?

Hm 4000:- för en skulle det kunna vara värt nästan :? , men hur mycket tillkommer för stenmotorer och styrelektronik? Någon gamla dator kan man alltid skramla fram.
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Småjobb, absolut. Har du en dxf så är det ännu enklare. 4mm plexiglas och 19mm mdf är det vanligaste jag gör saker i.

Stegmotorstyrning och 3 st motorer, ungefär 2000:-, då saknas ett nätaggregat ~35V och tillräckligt många A.
http://www.brundin.biz/
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Nice! Klarar din fräs aluminium plåt, tunn (någon mm bara)?
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Gjort något enstaka försök med aluminium, men det blir en del vibrationer så jag undviker det om det går. Mycket känsligare på att man ska ha bra verktyg och köra med vettig matningshastighet och spindelhastighet, med plast och trä är det mer bara att köra...
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Ok
Skriv svar