Problem att komma igång med 1wire och LogTemp

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Studenten
Wannabe

Problem att komma igång med 1wire och LogTemp

Inlägg av Studenten »

Jag har precis kopplat ihop min LED-detektor och 1-wire räknare enligt instruktioner på forumet och kontrollerat att spänningarna stämmer i alla punkter både med och utan impuls.
Jag vill alltså mäta min elförbrukning men LogTemp tar inte emot några signaler. För det mesta hittar programmet inte ens mitt 1-wire nät men den gången som den hittade en sensor fick vi ingen data trots mätning.
Inställningarna på programmet är USBport 1, interval 15s och adapter USB DS2490.

Någon som vet vad jag måste göra för att känna av 1-wire nätet och sen lyckas på ett diagram?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Problem att komma igång med 1wire och LogTemp

Inlägg av elf98 »

Har du något mer anslutet än räknaren och detektorn?

Har du i inställningarna aktiverat DS2423?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Studenten
Wannabe

Inlägg av Studenten »

Inget mer inkopplat på 1-wire nätet än sensorn och räknaren. Under fliken sensors har jag kryssat i båda rutorna med DS2423. (Vid val av adapter står det USB-2490.)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nu har jag inte testat med DS2423 och LogTemp så jag vet inte hur det ser ut, men det måste finnas någon inställning för antalet pulser per kWh samt att det är elförbrukning man skall mäta. Har du fyllt i dessa uppgifter?

Kanske finns det en liten ruta längst ner till höger med unknown sensors?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Studenten
Wannabe

Inlägg av Studenten »

Men DS2423 innebär bara själva räknaren, intesant? Men du kanske har använt ett annat program till? Jag har ju windows, så det kändes lite övermäktigt att fixa rrd-tools till det (lite begränsat med tid..)

Du har helt rätt i att jag inte ställt in vad antalet pulser per kWh är, men jag lyckas inte alls hitta var det ska in. Hittar ingen ruta med unknown sensors i alla fall.

Helt annan fråga: Har du något tips på vad man annars kan använda? (Jag sitter och provar EMC från Techtrade oxå, skulle vara nice att prova lite olika varianter)
Studenten
Wannabe

Inlägg av Studenten »

Det löste sig nu. Kunde skriva in värden nu vilket jag inte kunde innan så jag vet inte varför det helt plösligt började fungera..
Skriv svar