Hur kopplar jag?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Lekeby
Wannabe

Hur kopplar jag?

Inlägg av Lekeby »

Hej!

Det här vill jag göra och jag har inte den blekaste aning om hur jag ska kunna göra det!
Jag har en anläggning för blommor där jag har flera växthus. Jag vill kunna få sms till min mobiltelefon när de går under en speciell tempratur i växthusen så man kan åka och åtgärda det. Så jag vill ha något som mäter data från termometrar i växthusen och som sedan kan skicka sms till min telefon med hjälp av en dator eller telefon.

Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av CirruZZ den 24 maj 2010, 09:33, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttat tråd till Hemautomation/Teknik
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Hur kopplar jag?

Inlägg av CirruZZ »

Hej och välkommen! Det beror lite på vad du har för förutsättningar. Hur stora är växthusen? Finns det internet på plats (inget måste)? Hur dator van är du?

Men i korta drag så vill du ha en dator som konstant mäter, dvs du ska ha någon sorts dator på plats. Temp mäter du lämpligen med 1-wire. För att få SMS så använder du dig antingen av en SMS tjänst på nätet (kräver internetuppkoppling på plats) eller så använder du en gammal telefon kopplad till datorn. Beroende på din datorvana så finns det sen olika vägar att gå när det gäller program.

Om du ska göra det själv så räkna med en hel del pillande och fixande :wink: innan får det att funka. Men i alla fall för mig så är det halva nöjet!
Lekeby
Wannabe

Inlägg av Lekeby »

Jag är hyfsat datorvan. Växthusen är väldigt stora ska jag säga. Internet är ingen fara men om man slipper det så är det såklart en fördel. Så om man kan fixa med att man har en gammal dator ståendes där och sen kopplar en 1-wire och fixar något program som mäter (tips?). Sen vad är ett bra program för att fixa smsen med en gammal telefon.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Finns en tråd i forumet som kanske kan hjälpa dig lite mer:
http://www.temperatur.nu/forum/post6540 ... obil#p6540
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Du kan klara dig ganska bra med 1wire även om de är stora. Upp till 300 m på en slinga, sen kan du använda en hub för att förgrena ytterligare. Fördelen med 1w är att du enkelt kommer kunna att hänga på ytterligare sensorer så som luftfuktighet mm.

Om det är Windows som gäller så är det nog MSure du ska titta närmare på, och om du är förtrogen med Linux så sätter man upp det själv med hjälp av OWFS och RRDtool.
Lekeby
Wannabe

Inlägg av Lekeby »

Okej tack för hjälpen :)
Skriv svar