Hej,
Funderar på att använda DS18S20 på mina heatpipe solfångare.
Enligt leverantören (Sfinx) kan temperaturen då periodvis (vid överhettning) stiga till ca 180°C.
Någon som vet vilka temperaturer kretsen klarar utan att förstöras?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Tack!
Eftersom storage-temp var samma som mätområdet så missade jag detta när jag skummade databladet.
Det är ju som larky säger bara att testa - det kostar ju inte så mkt.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Här kan utvecklingen följas: http://www.backebron.se/control/Solpanel.png
Men det tar tid att värma 2250 liter vatten.
Först när ack-tankarna är fulla kan solfångaren komma upp i koktemperaturen 130 C.
Nu har sommaren gått och solfångaren har aldrig varit uppe i 125°C. Under sommarens varmare period hade jag alla 2250 liter vatten inkopplade och förlusterna blev då så stora att risken för kokning var liten. Blir det två veckor med oavbrutet solsken mitt i sommaren så kan det nog ändå koka. Men det lär inte hända så ofta och då får jag väl investera 40 kr i en ny sensor.