Temperatur logger i växthus

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
radical
Wannabe

Temperatur logger i växthus

Inlägg av radical »

Jag har en god vän som har en stor handelsträdgård med ca 4st växthus på 100kvm. Jag vill placera ut tempgivare i respektive hus (minst 2 i varje), för att sen kunna logga in hemifrån på min PC för att se vilken temp det är i respektive hus. Vilka slags givare skall jag använda, vilken programvara skall jag använda för att logga in på givarna med. Allt detta innom en rimlig penning gräns dock, MAX 10 000:-. Jag har kabel själv samt dator som skall agera temperatur server.

Min Idé:

3 stycken USB givare i varje hus som är sammankopplade med en USB hubb (tex). Som sen är ansluten till min Tempserver. givarna får enkla namn som tel Givare 1 osv upp till 16. Då skall jag lätt kunna logga in emot min tempserver och se vad respektive givare har för temperatur samt att 3 av givarna i varje hus skall kunna sätta ihop en temperatur kurva så man ser lite historik.

Gå vidare?

Vad behöver jag, vart köper jag sakerna (till BRA priser), samt vilken programvara behöver jag (skriver man den själv eller finns det någon färdig)

Tacksam för alla svar!!

//R
Senast redigerad av radical den 03 sep 2007, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Hur långt är det mellan husen?
Vad är det för kabel du har? (telekabel, partvinnad?)

Låt oss gissa följande:

*Husen står i rad och är 10x10m, och kontoret där loggningsdatorn står i ena änden av raden.
*Det är 3 meter mellan husen. Du vill mäta temperaturen i växthusen på två punter som det är 5meter i mellan.
*Datorn som skall logga temperaturen har en internetanslutning

Om kabelrännan går rakt igenom husen bör den totala kabelländen kunna minimeras till 4x3 (avstånd mellan hus) + ca 40meter kabel. Sedan blir det ju alltid lite längre än man tänkt sig, men gissningsvis bör kabellängden inte bli längre än 60-70meter. Denna kabellängd är inte något som helst problem, särskilt inte om du kan använda partivnnad kabel. (Gissningsvis ligger det annan kabel i rännan som stör, så partvinnad kabel är nog ett måste).

Då skulle följande i princip räcka för att komma i gång med mätningar på de 8 punkterna:

1st DS9490R (USB-1wire): 425kr
8st tempsensorer med extra fuktskydd á 117kr

totalt under 1500kr för hårdvaran ink frakt.

När det gäller mjukvaran så bör antingen Lämpömittari eller Logtemp fungera bra. Gissningsvis är det lättare att dela upp temperaturerna i olika grafer i Lämpömittari.

Du har ju en bra bit upp till din budget på 10kkr, så att begära och betala en slant för installations och konfigurationshjälp kanske det finns utrymme för om det verkar krångligt?

Saker som kan krångla till det är om kabellängden blir för lång. Tanken med temperaturnätet är att det skall gå i EN slinga med så korta förgreningar som möjligt. Ligger husen bökigt till eller långt i från varandra kan det bli problem.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
radical
Wannabe

Inlägg av radical »

Underbart beskrivet, låter som det som behövs..Vart köper man Lämpömittari, eller är det en freeware?

Mvh: Robert
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Lämpömittari kan laddas ner gratis.

Jag har skrivit en guide (kanske något rörig?) för hur man kan komma igång med programmet:
http://www.temperatur.nu/temperaturguide/windows.html

Driver temperatur.nu

Bild
radical
Wannabe

Inlägg av radical »

Tusen tack, detta innebär alltså att man skall serie koppla TEMP givarna till EN USB anslutning i datorn. Kan Lämpömittari läsa av respektive givare med kurva på det sättet?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Du kan koppla in upp till ca 100st temperatursensorer på en USB-adapter.

Viktigt är dock att nätet har så få förgreningar som möjligt. (Tänk dig en lång kabel som går förbi alla platser där du vill mäta temperaturen.)

Lämpömittari har så vitt jag vet stöd för att skapa separata grafer för varje temperatur. Jag kan dock inte ge någon support på mjukvara då jag inte har något med utvecklingen av dem att göra.

Driver temperatur.nu

Bild
radical
Wannabe

Inlägg av radical »

Låter jättebra!! Skall beställa 3 givare och en USB adapter för att se testköra mjukvaran. Funkar det bra, blir det att beställa några givare till!!

Mvh: Robert
zingo
Tar hemautomation på allvar

Växthuset...

Inlägg av zingo »

Hmmm.. växthus, det låter som om luftfuktighet kan vara en intressant parameter att mäta och logga också?

Du ansluter naturligtvis den mätaren på samma slinga som resten. :-D

/c
bjorktorp
Gillar hemautomation

Växthusen

Inlägg av bjorktorp »

...och då för att spä på fantasin lite:

Om det blir kallare än X grader någonstans i ett växthus så är det säkert inte bra. Inte heller om det blir över Y grader varmt. Med en Tellstick och några fjärrströmbrytare ur sortimentet på shop.temperatur.nu så kan man slå på fläktar - varm eller kalluft.

Jag känner inte till hur Lämpömittari fungerar med larm, men med Logtemp vet jag att det är möjligt.

Det är kul att fantisera. ;-)

/Roger
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jo, det borde gå rätt snabbt att finansiera dendär installationen bara med hjälp av lite mer precis temperatur-reglering.

Robert, har du hunnit testa något ännu?
Skriv svar