Man borde väl kunna ha det till en massa olika saker. Larm t.ex. Fast frågan är hur mycket man vågar förlita sig på en dator som server, man kanske ska ha någon back-up också som klarar det viktigaste om strömmen ryker. Sen finns det en massa mer eller mindre "nödvändiga" typ att kolla om posten/tidningen/reklamen kommit brevlådan. Det finns ju mekaniska lösningar för sånt, typ som man ser i USA med flaggor som poppar upp men det är väl lite roligare med något elektroniskt.
Precis lite så jag tänkte oxå,
Lite synd bara att det inte finns någon bra mjukvara för detta i Windows miljö.
Fast skall man tänka stabilt e ju Linux å föredra..
Ett alternativ e ju å köra med Tex Homeseer, För då kan man ju få i hop det med både 1-wire å lite x-10 moduler.. Då kan man ju börja få till bra styr å regler.. eller skall man kalla det för tänk å släck kanske
Valet mellan Windows och Linux är knepigt. Så jag har båda två. Linuxburken får stå på dygnet runt, bl.a. för att strömma musik och även för att visa temperaturen på Squeezeboxen. Har kommit över 2 begagnade Squeeboxar till rätt billigt så snart har jag 3 ställen i huset där jag kommer bl.a. att kunna visa både utetemp och innetemp. Finessen med Linux är ju att det är så lätt att scripta saker, i Windows är man lite mer låst. Å andra sidan måste man kunna lite mer om programmering om man kör Linux.
Vad gäller strömavbrott så kan ju en bra kompromiss vara att ha en GSM-sändare som skickar SMS när strömmen försvinner (och kanske även när den återkommer). Sådana sändare är väl rätt billiga och man kan ju även använda en avdankad mobiltelefon för sådant enligt vad man kan läsa på nätet. Man får då bra koll på att strömmen inte är borta länge så att allt i frysen tinar plus att alla prylar man har igång är OK.
Förresten så går det bra att publisera status från linuxburken via webben på olika sätt så det ska väl gå att kolla en massa saker i hemmet via mobilen utan problem.
Ang GSM-sändare så har jag ett par stycken Sk Siemens M1:or liggandes om
det skulle finnas intresse, Ser inte beovet av dessa..
HAr även nått som heter Gogool vilket är en larmsändare som fungar både via
Fasta nätet & via tex GSM. Googol är en Larmsändare som man kan programera
för att göra massa olika saäger..
För mig känns det lite fel. Jag vill hellre bara få ett SMS å sen logga
in via 3g luren mot servern hemma å få upp status på hela nätet hemme
via en Websida eller dyligt...
Men som du även säger, Linux kräver så mycke mer av andvändaren. Å personligen
har jag lyckats å hålla mig borta från linux, Tstat några ggr, fast inte riktigt fastnat för det..
Vill ju som det ser ut nu få i gång min loggnig på en Linksus NSLu men min
linux vana stoppar mig för att lyckas..
Om jag bodde vid en sjö så skulle jag vilja ha vattentemperaturen också. Har 1 km till Stångån i Linköping, lite långt för att dra kabel... Hoppas att någon/några andra nappar? Det vore väl en kul grej att ha vattentemperaturen online, det skulle ju kunna rymmas på temperatur.nu som ytterligare en intressant funktion på sommaren i alla fall. Har för mig att Linsurf hade en sån funktion men det kanske var via telefonsvarare och inte via nätet, hittar det inte nu när jag googlar i alla fall.
Hej,
Har fyllt huset med NEXA strömbrytare och styr dem via telldus USB pinne via min Redhat server, funkar perfekt (en dyr/avancerat variant av klockströmbrytare
Men nu skulle jag vilja styra lampor beroende på ljusintensiteten ute, d.v.s tända lampor "utanför" normala klockslag om det blir mörkt (t.ex. åskmoln) ute, är det nån som har nån ide´ om hur man kan bygga en ljusmätare ansluten till 1-wire?