ASUS WL500G Premium

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Håkan
Wannabe

ASUS WL500G Premium

Inlägg av Håkan »

Hej, jag tänkte använda en ASUS WL500Gpremium som ersättare för min Linux server, skall användas för 1 wire, rrdtool, tellstick samt ev. blåtand för att detektera om/när jag/vi är hemma (genom att leta efter våra telefoner), frågan är: Vilken fw är lämplig? Jag testar lite med openwrt kamikaze 7.09 men hittar dåligt med info för att få igång det mesta (har bara fått fart på USB minnespinne ännu så länge), Någon som har någon åsikt?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: ASUS WL500G Premium

Inlägg av elf98 »

Det bör inte vara några större problem att få 1wire, rrdtool och tellstick att fungera. Jag har en FW du kan få där allt fungerar från start. Om du har ett USB-minne anslutet och lägger ett gäng filer på det kommer tom temperaturinsamlingarna att fungera automatiskt efter att du angett deras idnummer.
Tellstick fungerar men det finns inte något gui.

Denna FW bygger på openwrt och fungerar endast på WL500G Premium. (Tyvärr inte på V2.)

Hur man får BT att fungera har jag inte någon aning om tyvärr.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Håkan
Wannabe

Inlägg av Håkan »

Hej, Hur vet man vilken version man har på routern? Och kostnad för den färdigbyggda prog.varan?
/Håkan
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Är routern nyligen inköpt är det nog en V2:a. Borde så V2 i namnet på etiketten på undersidan.

Köp ett USB-minne på m.nu så får du mjukvaran på köpet! :)

Driver temperatur.nu

Bild
Håkan
Wannabe

Inlägg av Håkan »

Routern är inte ny, köptes på blocket, jag kan inte hitta nåt V2 på undersidan eller nån annanstans. Jag kommer att köpa ett USB minne av dig, loggar in i butiken under helgen.!

Skoj!

tack
/Håkan
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av Walo »

elf98 skrev:Det bör inte vara några större problem att få 1wire, rrdtool och tellstick att fungera. Jag har en FW du kan få där allt fungerar från start. Om du har ett USB-minne anslutet och lägger ett gäng filer på det kommer tom temperaturinsamlingarna att fungera automatiskt efter att du angett deras idnummer.
Tellstick fungerar men det finns inte något gui.

Denna FW bygger på openwrt och fungerar endast på WL500G Premium. (Tyvärr inte på V2.)

Hur man får BT att fungera har jag inte någon aning om tyvärr.
Vad tar du för programvaran? Jag har en WL500G Premium "liggande" som man skulle kunna leka med under mörka vinterdagar... :-)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Köp ett USB-minne så får du mjukvaran gratis! (Lagring av temperaturdata och de flesta scripten för att generera grafer måste ligga på ett USB-minne...)

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

ASUS WL500G Premium

Inlägg av Dowser »

Håkan skrev:för att detektera om/när jag/vi är hemma (genom att leta efter våra telefoner)
Det var ju en riktigt bra ide!
Nu kör jag inte blåtand regelbundet, men telefonerna är ju alltid på nätverket när vi är hemma. Skall se till att ungarnas och min telefon får statisk tilldelning i DHCP-server, sen är det ju bara att tuta och köra!
Det är perfekt, för jag höll precis på och klurade lite på det problemet efter att jag nyligen kom hem efter en vecka i stugan och möttes av att ett trasigt X10-kommando tänt belysningen i vardagsummet nångång under tiden.
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av Walo »

elf98 skrev:Köp ett USB-minne så får du mjukvaran gratis! (Lagring av temperaturdata och de flesta scripten för att generera grafer måste ligga på ett USB-minne...)
Jag har redan många minnen, från 128MB->16 GB liggande på skrivbordet :D
Hur stort skall man ha, hur skall det vara formaterat?
Skall jag skicka det med posten till dig eller är det nått jag trixar med själv?

// Tony
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ett på ett par GB är lagom. Min tanke var mest att man köper något så får jag något för besväret att maila filerna....

Men du har ju handlat förut. så det dyker ner ett mail snart.

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar