Hej, jag tänkte använda en ASUS WL500Gpremium som ersättare för min Linux server, skall användas för 1 wire, rrdtool, tellstick samt ev. blåtand för att detektera om/när jag/vi är hemma (genom att leta efter våra telefoner), frågan är: Vilken fw är lämplig? Jag testar lite med openwrt kamikaze 7.09 men hittar dåligt med info för att få igång det mesta (har bara fått fart på USB minnespinne ännu så länge), Någon som har någon åsikt?
Det bör inte vara några större problem att få 1wire, rrdtool och tellstick att fungera. Jag har en FW du kan få där allt fungerar från start. Om du har ett USB-minne anslutet och lägger ett gäng filer på det kommer tom temperaturinsamlingarna att fungera automatiskt efter att du angett deras idnummer.
Tellstick fungerar men det finns inte något gui.
Denna FW bygger på openwrt och fungerar endast på WL500G Premium. (Tyvärr inte på V2.)
Hur man får BT att fungera har jag inte någon aning om tyvärr.
Routern är inte ny, köptes på blocket, jag kan inte hitta nåt V2 på undersidan eller nån annanstans. Jag kommer att köpa ett USB minne av dig, loggar in i butiken under helgen.!
elf98 skrev:Det bör inte vara några större problem att få 1wire, rrdtool och tellstick att fungera. Jag har en FW du kan få där allt fungerar från start. Om du har ett USB-minne anslutet och lägger ett gäng filer på det kommer tom temperaturinsamlingarna att fungera automatiskt efter att du angett deras idnummer.
Tellstick fungerar men det finns inte något gui.
Denna FW bygger på openwrt och fungerar endast på WL500G Premium. (Tyvärr inte på V2.)
Hur man får BT att fungera har jag inte någon aning om tyvärr.
Vad tar du för programvaran? Jag har en WL500G Premium "liggande" som man skulle kunna leka med under mörka vinterdagar...
Köp ett USB-minne så får du mjukvaran gratis! (Lagring av temperaturdata och de flesta scripten för att generera grafer måste ligga på ett USB-minne...)
Håkan skrev:för att detektera om/när jag/vi är hemma (genom att leta efter våra telefoner)
Det var ju en riktigt bra ide!
Nu kör jag inte blåtand regelbundet, men telefonerna är ju alltid på nätverket när vi är hemma. Skall se till att ungarnas och min telefon får statisk tilldelning i DHCP-server, sen är det ju bara att tuta och köra!
Det är perfekt, för jag höll precis på och klurade lite på det problemet efter att jag nyligen kom hem efter en vecka i stugan och möttes av att ett trasigt X10-kommando tänt belysningen i vardagsummet nångång under tiden.
elf98 skrev:Köp ett USB-minne så får du mjukvaran gratis! (Lagring av temperaturdata och de flesta scripten för att generera grafer måste ligga på ett USB-minne...)
Jag har redan många minnen, från 128MB->16 GB liggande på skrivbordet
Hur stort skall man ha, hur skall det vara formaterat?
Skall jag skicka det med posten till dig eller är det nått jag trixar med själv?