Det är en Acer Extensa 5100 med Core processor på 2x1.67 GHz
1 GB internminne.
En sprillans ny hårddisk och batteri blev det oxå.
Enda felet med datorn är gångjärnen är paj, så den blev perfekt som loggningsdator!
För att komma runt att UPS inte räcker så länge, tycket detta var en bra lösning!
Datorn går ett par timmar på batteriet, bättre än UPS på 5-10 minuter...
Problemen som jag nu har fått är att jag får inte fuktgivaren att läsa i 1-wirenätet,
Jag har 12 tempgivare plus en HiH-4000 tror jag det är (den är från 25/10 2007 i alla fall)

Har fungerar klockrent i alla år tills jag bytte dator i går kväll/natt. Får inte det att fungera...
Funderar på om inte strömmen i USB-porten räcker från LapTopen?
500 mA säger enhetshanteraren...
Kör med DS9490R (USB) till dessa givare, det kan var ca 50 meter kabel totalt...
Kan det vara så lätt att inte strömmen räcker till

Vidare så verkar loggningen hänga sig efter nån timma, kanske samma problem som hänger ihop?
Kör med Vista Home Premium SP2, har plockat på Tellstick samt ett videokort för några CCTV kameror.
Allt detta har fungerat klockrent under ett år med en P4 som dragit alldeles för mycket ström
tror den har legat på 150-160 watt.
Under vintern spelar det ingen roll det blir ju värme av det,
men under sommaren vill man spara på strömmen och framför allt värmen!
Hur som helst, bör jag börja spänningsmatad 1-wire nätet eller skall jag köpa en USB-hubb med extern matning.
Eller skall jag fixa ett PCMCIA-kort (PCCard) på fler portar (detta kanske inte hjälper)...
Alla tips emottages tacksamt!
// Tony