En sak som har slagit mig när jag har läst ikapp är de inlägg som ifrågasätter (rätt eller fel) olika stationers mätdata.
Något som jag tror skulle tillfredsställa de flesta är om vi som stationsägare hade möjligheten att lämna lite information kring vår mätstation. Antingen genom en länk till ett forum-inlägg eller en speciell info-sida.
Om vi (som är aktiva i alla fall) kan berätta var våra prober sitter, hur de är skyddade mot solen etc. och lite övriga reflektioner kring vår mätstation kan nog många av frågetecknen rätas ut redan innan de ställs.
Det är nog en alldeles lysande ide. Det består ju av två saker, det ena är en beskrivning av systemet, mätutrustning mm, det andra är att löpande ge info om status för mätningarna som att tala vad som är fel när något strular.
Just ja. Det hade jag missat när jag tänkt på det.
Har tidigare saknat att ha någonstans att skriva några få rader om vad som hänt när man har något avbrott.
(Visst, det har alltid gått att skriva här i forumet, men utan direkt-länkar blir det ju bara för "oss invigda")
Jag har har haft funderingar på ett sådant system, men inte löst det tekniska. Iofs så finns de flesta rapportörernas epost-adresser i databasen, så att skapa ett enkelt inloggningssystem borde går rätt lätt.
Fast att knyta varje station till en forum-tråd skulle egentligen inte kräva absolut garanti att det är rätt användare/mail som uppdaterar det och göra det enklare att ställa frågor kring en specifik mätpunkt.
Fast bygger du en sån lösning blir det absolut en "renare"/snyggare lösning.
Tänk om alla stationer hade en egen inloggning och kunde själv skriva in uppdaterings info, den infon skulle sen finnas tillgänglig på sidan i anslutning till tempen/grafen...och det bästa av allt... som RSS