Efter en rätt lång tids drift gick räknaren åt skogen. Ungefär i den vevan byttes mätaren ut mot en ny med fjärravläsning från Vattenfall. Långt senare nämnde jag det i förbifarten för Erik och FICK! en ny (gamla modellen, med fast batteri) räknare! Jag monterade den, men blev inte klok på mätvärdena. Räknade med att den tämligen gamla dioddetektorn ledsnat ute i elskåpet eller något liknande. Så jag har nu fått hem en ny detektor och några räknare etc.
Vansinnigt nog får jag fortfarande samma resultat!
När jag har studerat det riktigt noga nu ser jag att detektorn börjar lysa mer och mer allt eftersom tiden går och tillsist kommer det ett kraftigare blink när själva pulsen kommer. Jag har skärmat av detektorn totalt, med silvertejp och aluminiumfolie, så *inget* strö-ljus kommer in utifrån, detektorn sitter exakt centrerad i alla ledder ovanför dioden på elmätaren.
Det min slutsats är, då både den nya detektorn och den gamla med kompensation för ljusläget i skåpet ger exakt samma symptom, att dioden på mätaren inte ger en perfekt avstämd blinkning, utan börjar "glöda" lite strax innan den avger pulsen.
Har ni något förslag på hur jag kan kompensera för detta? Typ sätta en resistor mellan signal och räknare?
Jag har också andrar elmätare, som har SO-signal ut, men dels är de inte lika noggranna*, dels vill man ju verifiera Vattenfalls mätare, så att man inte råkar ut för samma sak som Erik förut.

*)De duger för det jag tänkt använda dem till: el-element, värmepump och vv-beredare.