Seg vindmätare WMR928NX

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Lybbe
Gillar hemautomation

Seg vindmätare WMR928NX

Inlägg av Lybbe »

Hej,

Har en WMR928NX där vindmätaren (propellern) är väldigt seg. Den reagerar dåligt vid vind. Man kan se att den gungar fram och tillbaka men vill inte riktigt dra runt förrän det börjar blåsa lite mer.

Har även en WMR200 som börjar snurra vid minsta lilla vind, vilket den ska göra.

Lyckades googla fram en tråd om någon med samma problem på något forum, men har tappat bort länken nu.

Någon som upplevt samma problem?

Tack
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Seg vindmätare WMR928NX

Inlägg av CirruZZ »

Vild gissning är att lagren i den börjar bli lite "väderbitna". Antingen smörja upp den eller så se om du kan byta lager. OBS, detta är bara en gissning, jag har ingen WMR928NX själv.
Lybbe
Gillar hemautomation

Inlägg av Lybbe »

Tack för ditt svar.

Glömde nämna att den är helt ny. 3 veckor gammal närmare bestämt :)

Det kan ju vara ett måndagsexemplar också förstås. Eftersom min WMR200 inte har det problemen så undrar man ju. Hittar som sagt inte den andra tråden nu, men den som hade samma problem hade tydligen fått sin vindmätare utbytt.

Någon med WMR928 som känner igen problemet?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Är den bara 3 veckor så skulle jag reklamera direkt, som du skriver så skall den snurra så gott som friktionsfritt, å speciellt om en är helt ny. Och är den så ny så skall du inte skruva isär den, då riskerar du att inte kunna byta den sen istället. :wink:

Det är skillnad om den har varit med en säsong eller två.
Lybbe
Gillar hemautomation

Inlägg av Lybbe »

Sant,

Den är dock inhandlad i tyskland. Någon som vet om Oregon har worldwide garanti, eller man måste gå via tyskland isåfall?
Skriv svar