Någon som kan tala om för mig hur jag får reda på rätt altitud. Jag har monterat upp en väderstation men vet inte vad det är för höjd över havet. Kan man få reda på det med hjälp av latitud och longitud?
Nej, latitud o longitud är bara ett sätt att ange din position på kartan, dvs i öst-väst resp nord-syd-riktning men inte i höjdled.
Enklast löser du det med en GPS om du har tillgång till det, då kan du med modernare apparater och god mottagning få reda på din position även i höjdled, sk 3D-position.
En annan variant skulle kunna vara med en lös barometer eftersom lufttrycket avtar med höjden, ca 1 mb (hPa) per 7 meter om jag inte minns fel. Men det förutsätter ju att du vet lufttrycket vid havsytan, på eller i närheten, av din plats o det kan ju vara svårt att lösa. Men antar vi att du bor på en kulle kan du ju mäta lufttrycket nedanför resp uppe vid stugan och sedan multiplicera skillnaden med 7 så bör det bli ungefär rätt. (detta förutsätter ju också att "nedanför" är vid havsytan)
En bra karta har också höjdangivelser i form av höjdkurvor som kan ge en ungefärlig ide om din höjd men det kan bli ganska grovt om du inte har speciella kartor.