Version 6.2 av temperatur.nu är släppt!

Senaste nytt gällande http://www.temperatur.nu
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Version 6.2 av temperatur.nu är släppt!

Inlägg av elf98 »

Idag har temperatur.nu version 6.2 släppts.

På ytan syns inga förändringar, det är koden som har rensats och optimerats för att hela sidan skall laddas snabbare.

Bland de större optimeringarna finns:
  • Statiska bilder och filer cachas mycket längre i användarens dator. Innan tilläts cachning av css, js, png och gif-filer i 59 sekunder. Nu tilåts cachning av dessa filer i över en månad. Detta innebär att återkommande användare kommer att behöva hämta avsevärt mycket mindre data.
  • Statiska filer (css/png/gif/js) ligger på en egen domän (timg.nu) där inga kakor sätts. Detta innebär att det kommer att gå mycket snabbare att hämta dessa filer då användarens webbläsare inte behöver skicka lika mycket data för att få filerna.
  • Allmän optimering för att saker skall kunna laddas samtidigt. timg.nu är en av de större optimeringarna även här, i övrigt har koden strukturerats om för att sidan skall rendreras innan allt laddats ner.
  • Samt ett gäng till små men viktiga förändringar som jag inte kommer ihåg nu.
Upplever ni att http://www.temperatur.nu laddas snabbt eller långsamt generellt?

Observera att forumet inte har tagit del av denna uppdatering då det är mycket svårare att genomföra förändringarna här.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Version 6.2 av temperatur.nu är släppt!

Inlägg av CirruZZ »

Nice!! Jag skulle nog påstå att det känns snabbare. :D
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Version 6.2 av temperatur.nu är släppt!

Inlägg av Dowser »

Det här var den första nyheten som jag först fått reda på via Facebook innan jag sett det i forumet btw!

Jag tycker också att det känns något snabbare, även om jag inte vågar svära på det. Temperatur.nu var ju inte direkt sirapssegt förut... :)
Jag ser i allfall inga fel eller problem med uppdateringen.

Imponerande jobb som vanligt!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Version 6.2 av temperatur.nu är släppt!

Inlägg av elf98 »

Just nu körs det supertunga kontroller på filsystemet inför en migrering av RAID-nivå. Diskaccessen är därför lite mer långsam än vanligt. Det mesta är cachat i RAM, men ibland kan det ta lång tid att läsa in koden.

Kontrollen / migreringen kommer att ta totalt 36h och beräknas vara klart någon gång i natt.

Efter denna migrering bör även diskacess gå snabbare än tidigare.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Version 6.2 av temperatur.nu är släppt!

Inlägg av elf98 »

Migreringen är genomförd. Tyvärr innebar förändringen inte den prestandavinst som jag hoppats på. I stället har prestandan minskat mycket kraftigt och är så dålig att systemet natt och jämnt hinner med.

Felsökning pågår, det är oklart när och om problemet är löst.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar