Mäta 3-fas, Plugwise?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Mäta 3-fas, Plugwise?

Inlägg av CirruZZ »

Sitter å planerar en framtida investering i energiövervakning. Det mesta kommer att kunna lösas via Plugwise, men frågan är hur jag gör med VV-beredaren, den går på 3-fas. Kan man helt enkelt ansluta en Plugwise stealth till varje fas och sen bara summera dom tre?? Någon som har koll?

Alternativet är att ansluta en begagnad klassisk elmätare och sen vanlig 1wire avläsning på den.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Mäta 3-fas, Plugwise?

Inlägg av Dowser »

Går den verkligen på trefas?
De flesta brukar väl gå på två faser, om de inte är små enfas-värmare.

Tvåfas-beredarna är ju väldigt enkla. En fas till varje ände av den resistiva lasten, dvs elpatronen. Så det bör absolut inte vara något problem att dela upp den i två stycken plugwise-stealth som delar på nolla och jord. Däremot bör du vara riktigt noga med att hålla koll på just fas och nolla. Råkar du sätta två faser i plugwisen blir den nog inte särskilt lycklig på dig. :)

Btw, vilken plattform kör du stickan på?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Dowser skrev:Går den verkligen på trefas?
De flesta brukar väl gå på två faser, om de inte är små enfas-värmare.
Bra fråga, men jag tror det. Jag kollade propskåpet och den är uppsäkrad med 3st 10A säkringar, så då drog jag slutsatsen att det är en 3-fas. Sen om den använder alla har jag ingen koll på... :oops:
Tvåfas-beredarna är ju väldigt enkla. En fas till varje ände av den resistiva lasten, dvs elpatronen. Så det bör absolut inte vara något problem att dela upp den i två stycken plugwise-stealth som delar på nolla och jord. Däremot bör du vara riktigt noga med att hålla koll på just fas och nolla. Råkar du sätta två faser i plugwisen blir den nog inte särskilt lycklig på dig. :)
Jo man lär ju kolla en gång extra innan...eller tre gånger kanske :?
Btw, vilken plattform kör du stickan på?
Än så länge inget...jag "planerar" planerar bra...
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Mäta 3-fas, Plugwise?

Inlägg av Dowser »

Själv har jag planerat att sätta en "vanlig" mätare med SO-utgång på vv-beredaren och mäta med en vanlig räknare. Men det beror mest på att jag har några mätare liggande. :)

Skall koppla in den i samband med att jag gör om lite rördragning och kopplar in pulsmätaren på varmvattnet, så fyller jag båda ingångarna på räknaren som ligger och väntar.
daromer

Inlägg av daromer »

Kan tillägga att Plugwise har en 3-fas modul på g. Den lär dock kosta som allt annat hos dem.
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Det vore kanon.
Blir nog plugwise i huset vi bygger nu.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Plugwise hemsida skrev: Can I measure three-phase power?

We are currently working on developing a module suitable for measuring three-phase power consumers.

A Stealth module can be installed per phase and for the neutral wire. Your electrician would have to install 3 Stealths to measure the phases independently of each other. In this way you can gain insight into the power usage of your three-phase power consumers.
:)
Skriv svar