Temperaturnät över befintligt ethernet

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
davst946
Wannabe

Re: Temperaturnät över befintligt ethernet

Inlägg av davst946 »

Nu har jag spänningsmätt "ormen". Mellan 1 och 2 (orange/vit och orange) har jag 5V precis som jag borde ha. Mellan 4 och 5 (blå/vit och blå, 1-wire data) har jag ingen spänning. Ska jag ha det när ingenting skickas?
rune
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av rune »

Dom ställen där jag har fler DS1820 på samma kabel har jag låddat (eller vad det nu heter) kablarna tilsamman och låddat DS18S20 på samlingen (daisy-chain). I den ene enda har jag satt en RJ45 plugg som jag då anslutar i CAT5 RJ45 uttag runt omkring i huset.

CAT5 RJ45 uttag är fast installation med CAT5 RJ45 hon satt upp runt omkring i huset, och ett gemensamt CAT5 RJ45 patchpanel i teknikrummet. Jag har då ett CAT5 patchkabel ifrån CAT5 patchpanel till 1-Wire patchpanel.

Jag har också fler kablor til samma 8-grupp, inget problem heller.
davst946
Wannabe

Inlägg av davst946 »

Tack för hjälpen allihopa,

Nu är problemet löst. Det var inte fel på "ormen", däremot två av nätverksuttagen i huset. När jag flyttade de sensorerna till andra uttag fungerar det utmärkt! :D
Skriv svar