Mjaa... trodde det oxå så jag testade det men på 20 min så har det enl. loggen gått 299kWh så även om det momentana nu visas mer rimligt så är energin på samma tid helt fel. Jag har dubbelkollat att jag matat in rätt tid och nuvarande mätarställning osv. Har en väldigt lång kabel ansluten just nu på S0-utgången. 25meter eller nåt sånt men den är inte utrullad mer än 2 meter.. Kan det påverka nåt tro?daromer skrev:Så här snabbt kollat. Orkade inte tokgransa men byt 1000 mot 1 i koden och testa vetja.
"Graph counter"#!/bin/sh
#Hämta sensorernas namn från config.txt
SENSORS=`cat /mnt/config.txt|grep SENSORS=|sed -e s/SENSORS=//|sed -e s/^M$//g`
COUNT=1
DEF=""
LINE=""
while [ $COUNT -le $SENSORS ]; do
eval S_NAME$COUNT=`cat /mnt/config.txt|grep S_NAME$COUNT=|sed -e s/S_NA$
eval S_COLOR$COUNT=`cat /mnt/config.txt|grep S_COLOR$COUNT=|sed -e s/S_$
eval SNAME="\$S_NAME$COUNT"
eval SCOLOR="\$S_COLOR$COUNT"
DEF="$DEF DEF:S$COUNT=/mnt/db/db$COUNT.rrd:s:AVERAGE "
LINE="$LINE LINE2:S$COUNT$SCOLOR:$SNAME"
COUNT=`expr $COUNT + 1`
done
#Skapa grafen
rrdtool graph /tmp/temperatur$1.png --imgformat PNG --start $1 --end -120 --wid$
#!/bin/sh
#Hämta sensorernas namn från config.txt
COUNTERS=`cat /mnt/config.txt|grep COUNTERS=|sed -e s/COUNTERS=//|sed -e s/^M$//g`
ENERGI_PULSE=`cat /mnt/config.txt|grep ENERGI_PULSE=|sed -e s/ENERGI_PULSE=//|sed -e s/^M$//g`
COUNT=1
DEF=""
CDEF=""
LINE=""
GPRINT=""
#Följande while-loop används ej!
while [ $COUNT -le $COUNTERS ]; do
eval C_NAME$COUNT=`cat /mnt/config.txt|grep C_NAME$COUNT=|sed -e s/C_NAME$COUNT=//||sed -e s/^M$//g`
eval C_COLOR$COUNT=`cat /mnt/config.txt|grep C_COLOR$COUNT=|sed -e s/C_COLOR$COUNT=//|sed -e s/^M$//`
eval CNAME="\$C_NAME$COUNT"
eval CCOLOR="\$C_COLOR$COUNT"
DEF="$DEF DEF:C$COUNT=/mnt/db/dbc$COUNT.rrd:s:AVERAGE "
CDEF="$CDEF CDEF:W=C$COUNT,3600,* "
CDEF="$CDEF CDEF:W_real=C$COUNT,1000,/ CDEF:value_sum=W_real,UN,0,W_real,$1,*,IF "
LINE="$LINE AREA:W$CCOLOR LINE1:W#00000 "
GPRINT="$GPRINT GPRINT:value_sum:AVERAGE:\"Förbrukad_mängd\\\: %0.2lfkWh\\n\" GPRINT:W:MIN:\"Momentanförbrukning\\\: Min\\\: %0.2lf$
COUNT=`expr $COUNT + 1`
done
#Skapa grafen
rrdtool graph /tmp/energi$2.png --imgformat PNG --start -$1 --end -120 --width 780 --height 300 --title "Graf $2" --vertical-label "(C) www$
Det kan det visst göra! Vissa kamstrupmätare är väldigt kinkiga och vill ha rätt hög belastning på utgången för att det inte skal genereras felaktiga pulser.daromer skrev:Motstånd för att få ner antalet pulser funkar inte.
Hade varit skoj om någon kunna koppla in ett oscilloskåp eller en frekvensräknare och sett skillnaden mellan s0 och led utgången.
ledutgången får man då koppla via en sensor.
Om det är mig du frågar så har jag ingen Kamstrup utan en DIN-skenemonterad CEWE-meterdaromer skrev:Ok. Ja det beror på vilken utgång det är. VIlken kamstrup har du problem med? Jag har 3 st olika hemma och alla 3 funkar rakt av.
Hittade lite motstånd och provade med allt mellan 2kohm till 15 kohm. Det enda effekten jag får är att räknaren slutar räkna helt. Vet inte jag skulle behöva större motstånd ändå men jag har inga fler motstånd hemma. Får titta vad som kan finnas på jobbet imorgon. Eller kan det vara något annat som orsakar detta?jonas_j skrev: Ska se om jag har några motstånd av lämplig sort att prova med ikväll...