Fel värden i grafen från elmätaren.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Fel värden i grafen från elmätaren.

Inlägg av daromer »

Så här snabbt kollat. Orkade inte tokgransa men byt 1000 mot 1 i koden och testa vetja.
jonas_j
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jonas_j »

daromer skrev:Så här snabbt kollat. Orkade inte tokgransa men byt 1000 mot 1 i koden och testa vetja.
Mjaa... trodde det oxå så jag testade det men på 20 min så har det enl. loggen gått 299kWh så även om det momentana nu visas mer rimligt så är energin på samma tid helt fel. Jag har dubbelkollat att jag matat in rätt tid och nuvarande mätarställning osv. Har en väldigt lång kabel ansluten just nu på S0-utgången. 25meter eller nåt sånt men den är inte utrullad mer än 2 meter.. Kan det påverka nåt tro?
daromer

Inlägg av daromer »

Du måste justera den också. Förmodligen i där du skapar grafen skulle jag tro.
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

Nåt i dessa två att justera tro?

Skapar grafen
#!/bin/sh

#Hämta sensorernas namn från config.txt
SENSORS=`cat /mnt/config.txt|grep SENSORS=|sed -e s/SENSORS=//|sed -e s/^M$//g`
COUNT=1
DEF=""
LINE=""
while [ $COUNT -le $SENSORS ]; do
eval S_NAME$COUNT=`cat /mnt/config.txt|grep S_NAME$COUNT=|sed -e s/S_NA$
eval S_COLOR$COUNT=`cat /mnt/config.txt|grep S_COLOR$COUNT=|sed -e s/S_$
eval SNAME="\$S_NAME$COUNT"
eval SCOLOR="\$S_COLOR$COUNT"
DEF="$DEF DEF:S$COUNT=/mnt/db/db$COUNT.rrd:s:AVERAGE "
LINE="$LINE LINE2:S$COUNT$SCOLOR:$SNAME"
COUNT=`expr $COUNT + 1`
done
#Skapa grafen

rrdtool graph /tmp/temperatur$1.png --imgformat PNG --start $1 --end -120 --wid$
"Graph counter"
#!/bin/sh

#Hämta sensorernas namn från config.txt
COUNTERS=`cat /mnt/config.txt|grep COUNTERS=|sed -e s/COUNTERS=//|sed -e s/^M$//g`
ENERGI_PULSE=`cat /mnt/config.txt|grep ENERGI_PULSE=|sed -e s/ENERGI_PULSE=//|sed -e s/^M$//g`

COUNT=1
DEF=""
CDEF=""
LINE=""
GPRINT=""
#Följande while-loop används ej!
while [ $COUNT -le $COUNTERS ]; do
eval C_NAME$COUNT=`cat /mnt/config.txt|grep C_NAME$COUNT=|sed -e s/C_NAME$COUNT=//||sed -e s/^M$//g`
eval C_COLOR$COUNT=`cat /mnt/config.txt|grep C_COLOR$COUNT=|sed -e s/C_COLOR$COUNT=//|sed -e s/^M$//`
eval CNAME="\$C_NAME$COUNT"
eval CCOLOR="\$C_COLOR$COUNT"
DEF="$DEF DEF:C$COUNT=/mnt/db/dbc$COUNT.rrd:s:AVERAGE "
CDEF="$CDEF CDEF:W=C$COUNT,3600,* "
CDEF="$CDEF CDEF:W_real=C$COUNT,1000,/ CDEF:value_sum=W_real,UN,0,W_real,$1,*,IF "

LINE="$LINE AREA:W$CCOLOR LINE1:W#00000 "
GPRINT="$GPRINT GPRINT:value_sum:AVERAGE:\"Förbrukad_mängd\\\: %0.2lfkWh\\n\" GPRINT:W:MIN:\"Momentanförbrukning\\\: Min\\\: %0.2lf$
COUNT=`expr $COUNT + 1`
done
#Skapa grafen
rrdtool graph /tmp/energi$2.png --imgformat PNG --start -$1 --end -120 --width 780 --height 300 --title "Graf $2" --vertical-label "(C) www$
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

Nån med kunskap om koden här? Får inte ut några vettiga siffror från räknaren. Det är minst en faktor 1000 fel men jag hittar inte var det beräknas - har försökt förstå koden mha av Google men går bet :(
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Om det är mjukvaran från temperatur.nu är det ganska detaljerat beskrivet i manualen hur energiberäkningarna är tänkta att fungera och ställas in...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

Manualen följd till punkt och pricka... Funderar på om pulstalet på mätaren stämmer. Vore konstigt annars tycker jag.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

daromer skrev:Motstånd för att få ner antalet pulser funkar inte.

Hade varit skoj om någon kunna koppla in ett oscilloskåp eller en frekvensräknare och sett skillnaden mellan s0 och led utgången.

ledutgången får man då koppla via en sensor.
Det kan det visst göra! Vissa kamstrupmätare är väldigt kinkiga och vill ha rätt hög belastning på utgången för att det inte skal genereras felaktiga pulser.

Generaltipset i det här fallet är nog att gå på Niklas linje och ansluta till de andra pinnarna i stället.

Driver temperatur.nu

Bild
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

Ok, har fortsatt försöka få det att fungera men handuken åker nog in snart. Synd för jag ville verkligen få upp min energidisplay...
Det jag gjorde ikväll var att läsa av elmätaren parallellt med räknaren. (har inte m.nu's räknare utan hobbyboards, om det nu påverkar något...)

Elmätaren avläst i kWh. Pulstalet skall vara 100 imp/kWh.
Skillnaderna mellan mätarställningarna 20.30 till 23:00 är 2,97 kWh på elmätaren mot 469 928 pulser på räknaren
Jag hittar igen gemensam faktor mellan vad som tickat på elmätaren och vad räknaren registrerat. Gör någon annan det?

Mvh Jonas
daromer

Inlägg av daromer »

Elf det jag menar är att har du 1000 pulser så får du inte ner det till 500 pulser genom ett motstånd. Däremot har du 1000 störningar pga av något så kan ett motstånd fixa biffen. T ex konstiga induktanser o.s.v

Jag har faktiskt sett mätare som ger ut annat pulstal än vad som står på mätaren. Fråga mig inte varför. Det är mätt med oscilloskop och stämmer på pricken. T ex dubbla antalet.

I ditt fal ser pulserna helgalna ut. Ser ut som det jag har fått innan när de var fuktigt. dvs 10000 ggr för många pulser. I det fallet kan t ex ett motstånd hjälpa eller som sades innan att koppla in det på det andre sättet.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

daromer, det finns en parameter till, vissa elmätare måste ha en hög belastning på utgången för at fungera. Vissa kamstrupmätare verkar fungera dåligt med ett motstånd över utgången på 1MOhm som är fallet med hobbyboardsmätaren.

minskar man motståndet till 10-100kOhm fungerar det bättre.

Driver temperatur.nu

Bild
daromer

Inlägg av daromer »

Ok. Ja det beror på vilken utgång det är. VIlken kamstrup har du problem med? Jag har 3 st olika hemma och alla 3 funkar rakt av.
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

daromer skrev:Ok. Ja det beror på vilken utgång det är. VIlken kamstrup har du problem med? Jag har 3 st olika hemma och alla 3 funkar rakt av.
Om det är mig du frågar så har jag ingen Kamstrup utan en DIN-skenemonterad CEWE-meter
Skrev om den på sida 1 i denna tråd...Här Den har pulslängd på 60ms enligt databladet om det spelar någon roll...
Ska se om jag har några motstånd av lämplig sort att prova med ikväll...
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

jonas_j skrev: Ska se om jag har några motstånd av lämplig sort att prova med ikväll...
Hittade lite motstånd och provade med allt mellan 2kohm till 15 kohm. Det enda effekten jag får är att räknaren slutar räkna helt. Vet inte jag skulle behöva större motstånd ändå men jag har inga fler motstånd hemma. Får titta vad som kan finnas på jobbet imorgon. Eller kan det vara något annat som orsakar detta?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Hur kopplade du in motstånden då?

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar