Apache2 setup i Debian

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Det daromer föreslår fungerar men innebär att jag, enligt tidigare PatrikN78, riskerar att helt tappa kontakten med servern.

Som jag förstått det så går det oxå att lösa problemet genom "virtual ip-based hosting": http://httpd.apache.org/docs/2.4/vhosts/ip-based.html. Jag uppfattar det som att jag då skulle kunna få Apache att lyssna på vilken ip-adress/port kombination som helst som jag anger under sites-available.
Eller har jag missuppfattat detta?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av CirruZZ »

Jo det är ju, under förutsättning att, datorn/burken lyssnar på det ip't också. Men det kommer den ju inte att göra om inte interfacet (nätverket) är konfigurerat för samma IP.

Det är ju inte så att det är 50/50 om du kommer att lyckas, var noga med hur du konfigurerar så skall det inte vara några problem. :wink:
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av daromer »

Du kan ju slänga upp dubbla interface också om du vill

ifconfig eth0:2 up
ifconfig eth0:2 192.168.0.121

typ eller hur man gjorde nu igen. Glömmer de alltid lite :)
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Ja, jag får i lugn och ro göra ett försök. Tack så länge!
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Jag ändrade till:

Kod: Markera allt

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.112
gateway 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0

auto eth1
iface eth1 inet dhcp
Tappade på detta vis helt kontakten med NAS:en.
Routern har ip 192.168.1.2 och jag har scannat mellan ip 192.168.1.1 - 192.168.1.200 och finner den inte.
Hårddisken har andra anslutningar än vad det är i min dator, så den vägen gick inte heller.
Och kallt är det ute...
:oops:

EDIT:
Eftersom jag misstänker att enda vägen fram är att sätta hårddisken i annan dator så tog jag en bild på kontakterna: https://www.dropbox.com/s/i6d47yqlyyg45ne/IMG_3443.JPG. Kontakterna i min Ubuntu maskin ser ut så här: https://www.dropbox.com/s/y19lq324oxv0au6/IMG_3447.JPG

Hårddisken är en 2TB WD Caviar Green WD20EARS 00MVWB0. Skulle gärna veta vad som krävs för att få in den i en pc med Ubuntu?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av daromer »

Varflr satte du eth0 samt eth1? Har du 2 nätverksinterface i burken?

Det brukar på många utav dessa sortens burkar finnas en typ av reset som återställer nätverket. Säker på att det inte finns till din?
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Ändrade inte den raden.
Trodde den var för maskiner med trådlöst och därför oviktig...

Har nu förstått att det är en SATA-kontakt i disken och EIDI i datorn, letar adapter...
Kanske har jag en windows-dator med SATA, men är filsystemet kompatibelt tro.
Kanske är filsystemet, vilket det nu är på disken, inte ens kompatibelt med Ubuntu-datorn.

Är inte alltför lycklig just nu...
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
PatrikN78
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 dec 2011, 16:24
Ort: Jämjö

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av PatrikN78 »

Du har inte SATA internt i datorn?
De flesta datorer de senaste 10åren har iaf nån port..
Se bild:
[IMG]http://www.maximintegrated.com/images/a ... 7Fig01.jpg[/IMG]

Filsystemet är antagligen FAT32? Eller om NAS:en är linuxbaserad så har du ju säkert ext3 eller liknande. Det klarar du att läsa överallt nästan.
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Nej, inte i Linux-burken.
Men förmodligen i datorn med Win7, om det nu är ngn idé att prova med den.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Och ja, det är Debian Squeeze i NASen.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av daromer »

MartinF

Fattar inte riktigt vilken rad du säger att du ändrade och inte ändrade? ethX är alltid trådade nätverk i linux.

/D
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Nej, jag förstår att det var obegripligt.
De två första raderna och de två sista raderna är oförändrade. De fyra mellersta raderna ersatte två rader som var nästan likadana som de två sista. Skillnaden var bara att de gällde eth0 och inte eth1.
Om nu detta blev något klarare :-).
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
PatrikN78
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 dec 2011, 16:24
Ort: Jämjö

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av PatrikN78 »

daromer skrev:MartinF

Fattar inte riktigt vilken rad du säger att du ändrade och inte ändrade? ethX är alltid trådade nätverk i linux.

/D
Nej :)
På min Ubuntu-server är det trådlösa faktiskt eth1...
Intel BG2200-krets.

/Patrik
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av daromer »

Bah ubuntu och dumma skit moduler

:)
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Ska försöka köpa nåt slags SATA-prylar för att komma åt disken men det kan ta några dagar innan jag hinner med detta.
Under tiden eldar jag analogt som på stenåldern och funderar över vad som gick snett.

NAS:en är konfigurerad efter den instruktion som finns här: http://http://buffalo.nas-central.org/w ... _others%29
Halvägs ned genom dokumentet anges inställningarna för /etc/network/interfaces. Vid statisk IP så ska inte raderna för eth1 vara med, som ju daromer påpekade. Däremot ska det anges IP för Network, vilket jag inte hade med.
Det står också att "If you have static IP: Make sure to use the correct interface name, otherwise your Linkstation may boot up but will not get an IP address. Check etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules for this."

Network och interface name är grekiska för mig.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Skriv svar