Ojdå, det var visst så jag hade kopplat, ber om ursäkt. Så felet kvarstår. Däremot så använder energileverantören samma anslutningar till sin fjärravläsning som sitter ihop med elmätaren, ska prova att koppla ur deras, för att se om det är den som "stör" på något vis.
Jo, jag har fått tillåtelse att "exprimentera" lite, killen som jag pratade med hos levenratören tyckte det lät som ett spännande experiment! (Kanske för att jag känner honom...)
Har nu kopplat ur "deras" mätning för att bara ansluta min, och nu verkar det fungera! Har bara testat en liten stund, men jag har hunnit göra av med 2 kwh under tiden, och det har den räknat så fint.
Hur kan man komma ifrån detta bekymmer? Jag måste ju koppla tillbaka levenrantörens avläsning, kan man använda en diod som "filter" för eventuella störningar från deras utrustning, eller vad göra???
Sen kvarstår ju faktumet att det har fungerat, vad är det som j--las????
Eftersom det aldrig varit fel på räknaren, antar jag, så får du säga vad jag är skyldig för strulet med reklamationen osv.
Aha! så var det ja, du kopplar parallellt med elbolagets...
Då ska du inte koppla in +5v, det lär störa deras mätningar.
Enklast är väl kankse att koppla in en multimeter eller ett oscilloscop för att se hur signalen ser ut?
Gällande reklamationen; se det som godwill från min sida. Köp något mer någon gång eller stöd temeperatur.nu på något annat sätt! Eller ge mig ett trevlig pris på någon reklamsak!
Mät spänningsskillnaden mellan - på mätaren och gnd på räknaren.
Det finns ungefär 10000saker som kan störa mätningarna...
Viktigast är nog att ta reda på exakt hur signalen ser ut. Om det är en slutande krets liknande en S0-utgång eller om det är en utgång som lägger en spänning över +/-...
Just nu behöver jag inte någon reklam, men det kommer säkert att behövas någon gång!
Innan du mäter potentialskillnaden kan du testa följande;
Koppla ur räknaren och den andra apparaten. Mät över +/- på utgången. Eventuellt kan signalen vara för kort för att du skall hinna se något. Om du har multimetern inställd på att mäta DC 0-10V och du ser att det fladdrar till ger utgången troligtvis en spänningssatt puls.
En annan variant kan vara att testa att koppla en lysdiod i serie med ett motstånd på ett par kohm över utgången. Om lysdioden blinkar (om än svagt) är utgången spänningssatt.
Ytterligare en variant är att leta upp ett datablad för enheten, där bör det framgå hur utgången är designad.
När utgången inte pulsar: Den konstanta spänningen från +tråden ligger över utgången och håller den hög.
När utgången skickar en puls: + och - blir sammankopplade och du lägger en spänning över både ingången och jord. Ingången är varken ansluten till +5v eller gnd, eller allt blir sammankopplat lite hur som helst helt enkelt. Troligtvis så blir räknaren helt knäpp och startar om registrerar pulser lite hej vilt. Det finns en viss risk att hela 1wirenätet tillfälligt störs ut.
Nästa steg i att få det att fungera:
Mät spänningen mellan elbolagets trådar.
Mät resistansen mellan (losskopplad) "-" och GND. (Du vill att den skall vara låg!)
Mät resistansen mellan (losskopplad) "-" och något som är jordat, tex ett element
Mät resistansen mellan GND på räknaren och något som är jordat.
Teoretisk lösning:
Koppla - till B och håll tummarna. Om prylen som hanterar pulserna inte är galvaniskt skild från jord kan det fungera. Om resistansen mellan (losskopplad) - och GND är låg kommer följande att hända:
När utgången inte pulsar: utgången är bunden till "-" som är låg.
När utgången pulsar: utgången är bunden till "+" (genom pulsutgånge) som är hög.
Då räknaren drar signalen genom ett måtstånd på 1Mohm kommer räknaren sannolikt inte att påverka signalen i någon större omfattning och leverantören kommer att kunna registrera pulserna som vanligt.
Nu har jag kopplat bort +5v från räknaren och har nu alltså bara ingång b på räknaren ansluten till mätaren. Resultat: Räknaren ökar med några 1000 pulser vid varje mätning, den är alltså inte lika "stirrig" som tidigare, men fungerar gör det inte.....
Någon idé??
Då har jag gjort lite mätningar!
Spänningen mellan elbolagets trådar är 24v dc, (exakt 23,4v) och verkar väldigt "stadig".
Resistansen mellan - i mätaren och GND i räknaren är oändlig.
Resistansen mellan GND i räknaren och jord är också oändlig.
Resistansen mellan GND i räknaren och jord är 0 ohm.
Så här ska det vara:
Resistansen mellan - i mätaren och GND i räknaren är oändlig.
Resistansen mellan - i mätaren och jord är också oändlig.
Resistansen mellan GND i räknaren och jord är 0 ohm.