Logga fjärrvärmemätaren ?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mickeborgholm
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Logga fjärrvärmemätaren ?

Inlägg av mickeborgholm »

Håller på med ett litet projekt där jag ska logga lite värden i hemmet. Nu har turen kommet till fjärrvärmecentralen som har en sådan här mätare http://www.kamstrup-senea.se/2815/MULTICAL%20601 . Någon som vet om man kan få ut några pulser eller liknande från denna? Har sökt en del, men inte fått fram något av värde. Det jag vet är att den komunicerar med en låda som sitter under elmätaren i elskåpet ute för att den fjärravläses. Där i mellan går det en kabel, vad kan det vara för signal i den? Tacksam för alla tips!
Mikael S
Borgholm
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Logga fjärrvärmemätaren ?

Inlägg av Dowser »

Om du läser på databladet som finns på sidan du länkade till så finns det ett antal olika alternativa utgångar på den att välja på som tillbehör.
Endel av dem är smaskens för dig, andra, som den optiska, är inte fullt lika lyckad.
Dvs, det beror på hur just din mätare är utrustad.
Enklast är kanske att fråga fjärrvärme-leverantören?
mickeborgholm
Kontakt:

Jag har pratat med "mätarägaren" som det så fint heter, och fått hjälp av dom! Så nu ska bara en 1-wireräknare beställas i butiken. Jag återkommer med resultatet här om någn är intresserad!
Mikael S
Borgholm
mickeborgholm
Kontakt:

Fick min pulsräknare idag, tack för blixtsnabb leverans! Enligt fjärrvärmeleverantören så skall det finnas två pulsutgångar i mätaren, jag ska givetvis använda den som är ledig, eftersom den andra används till deras fjärravläsning. Nu verkar det dock som att denna pulsutgång måste programmeras för att få ut dom pulser som man vill ha. Däremot så kommer det där emot så kommer det rätt antal pulser (1 puls per kwh) från "deras" utgång. Finns det något sätt att koppla in sig galvaniskt avskiljt på "deras" utgång ùtan att man stör den, någon som har någon idé?
Mikael S
Borgholm
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

IO-kortet har galvaniskt avskilda ingångar. (Helt enkelt ett motstånd och en optokopplare per ingång).

Fast nu är det kankse inte så enkelt, jag har inte någon som helst aning om hur din mätare lämnar pulsen. Är det en +5V puls eller är det en slutande puls?

Om det är en slutande puls som tex en S0-puls kan det bli lite knepigt... Om mätaren skickar en +5v-puls är det lite enklare. Troligtvis är utgången en S0-utgång...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
mickeborgholm
Kontakt:

Jag har kollat i mätaren nu, det finns två utgångar en märkt CE och en CV. CE använder energibolaget till fjärravläsaren, den lämnar pulser efter förbrukad energi, den andra verkar lämna pulser enbart efter volymen. Båda utgångarna har en + och en - skruv. Enligt killen som jag pratade med, så skulle bägge utgångarna lämna samma pulser, men det tror jag inte på efter att ha läst lite om utgångarna, dock inte på exakt samma mätare som jag har, utan efterträdaren. Enligt databladet så är utgångarna av öppen kollektor typ (OB), extern spänning 5...30 VDC.

Edit, hittade lite info i databladet....
Mikael S
Borgholm
mickeborgholm
Kontakt:

Jag har nu använt min räknare i c:a 2 dygn, och den har fungerat klockrent. Men efter ett par dygn i drift så visar den ett jättekonstigt värde. Jag kopplar då ur räknaren och dess batteri för att nollställa den (jag har den bortkopplad några timmar), men när jag kopplar tillbaka den på mitt 2-wire nät så får LogTemp inte kontakt med någon givare på nätet! När jag kopplar bort den igen så fungerar övriga givare igen, vad har hänt???
Mikael S
Borgholm
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Returnera räknaren så får du den reparerd/utbytt.

Driver temperatur.nu

Bild
mickeborgholm
Kontakt:

Då kommer den på posten, tack för servicen, så länge!
Mikael S
Borgholm
mickeborgholm
Kontakt:

Nu har jag kopplat in den nya räknaren på 1-wire nätet. Förut så slog räkaren ut hela nätet, dvs. jag fick inga värden från mina tempgivare heller. Nu så fungerar tempgivarna, men räknaren ger bara go'dag-yxskaft värden! Ena gången visar den 3 nästa 456745430, sen 75334 osv.
Grejen är ju den att från början med den "första" räknaren så fungerade allt utmärkt i ett par dygn, sen ballade det hela ur. Vad kan det vara ????

Jo förresten, jag använder LogTemp just nu. Meningen är att det ska bli OWFS på min NSLU-2 när jag fått ordning på det hela, men det är en annan historia som också j--las.

/Micke
Mikael S
Borgholm
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

LED-detektor? S0-utgång?

Alla inkopplingar är ok? Ingen kabel som är trasig mellan räknaren och mätaren?

Om du använder LED-detektor, är den korrekt placerad?

Driver temperatur.nu

Bild
mickeborgholm
Kontakt:

Ingen LED detektor, utan den är inkopplad på en ren pulsutgång.
Det som förbryllar mig är att det funkade klockrent ett tag, sen ballade det ur.
Mikael S
Borgholm
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Och exakt hur har du kopplat in dig på S0-utgången?

Driver temperatur.nu

Bild
mickeborgholm
Kontakt:

Det står inget i specen om att det är en s0 utgång, utan bara pulsutgång, men det kanske är samma sak?
Hursomhelst, utgången är märkt med + resp. -, jag har kopplat gnd på räknaren till - på mätaren, samt B på räknaren till + på mätaren.
Mikael S
Borgholm
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Koppla + till +5v och - till en av utångarna.

Ingångarna på räknaren är dämpade med 1Mohm, så det är en mycket liten ström som kommer att flyta genom utgången på mätaren.

Återkom med resultat!

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar