Idag har jag satt 3 på pottan
Vi håller ju nu på att gå igenom marknaden för telefoni och bredband för att kunna minska våra kostnader. Bl.a. så tittar vi på en lösning med mobilt bredband istället för ADSL så vi kan slippa koppartråden med de avgifterna som hör till.
Tre erbjuder hastigheter upp till 16Mbit/s nedströms och 4.6Mbit/s uppströms:
Naturligtvis är dessa hastigheter endast är möjliga i teorin. Så låt oss anta att vi kommer upp i ~60%, dvs drygt 10Mbit/s......nej för det går inte! Maximal hastighet för det modem (som lämpar sig för ett hemnätverk) de levererar Huawei B260A är 7.2Mbit/s, se nedan.

- B260a.PNG (329.47 KiB) Visad 5826 gånger
Teoretisk maximal hastighet är alltså bara 45% av vad de utlovar!
Jag ringde till 3's kundtjänst och hörde mig för hur de fick detta att gå ihop. Det blev tyst i luren, sen ett "Ojdå". Killen skulle skicka påpekandet vidare för rättning av deras annonser, frågan är vad det kommer få för resultat?
Slutsatsen är alltså att man - om man vill dela sitt mobila bredband - måste ha en egen gateway med ett annat modem, t.ex. Huawei 1820 som stödjer HSPA+ standarden för att uppnå den utlovade hastigheten. Och då kan man lika gärna välja Tele2 som är 15kr billigare för samma produkt.
Någon som vet om dagens svenska 3G nät stödjer HSPA+ ?