RFXCom - Erfarenheter?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jaytee
Tar hemautomation på allvar

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av jaytee »

En liten uppdatering: Bytte till Archlinux eftersom Debian inte var särskilt stabilt. Pajen har nu snurrat 3 dygn utan problem.

Anledningen att jag inte fick in Rubicson först var att protokollet för Rubicson inte var aktiverat i RFXtrx:en. Hur den nu kan ha tappat den kan jag inte förstå...

Hoppas nu på stöd för OWFS i Domoticz.

Någon som lyckats kompilera ihop OWFS på Arch? Jag gjorde ett tappert försök men failade.

/jaytee

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
gflygt

Inlägg av gflygt »

ssjoholm skrev:För tillfället kör jag python script som tar emot värden från fyra olika temp sensorer via RFXtrx433, lägger dom i MySQL databas som finns lokalt på RPIn. Detta verkar fungera rätt så bra, nästa är väl RRDTool för graferna.

Senaste Raspbian för RPI är betydligt stabilare nu, den har snurrat en vecka utan att gå i lås.

-Sebastian
En undran bara . Om du loggar i Mysql, varför ska du köra RRDTool för graferna? RRDTool är ju självlagrande. Jag kör Mysql och GNUPlot, för att skapa grafer.

Gunnar
G.Ludd

Inlägg av G.Ludd »

Tack för det lysande skriptet "rfxcmd", ssjoholm. Jag har fått igång min Raspberry Pi med en RFXtrx433 (bild http://t.co/o9lMHmZU). Loggar till en MySQL databas på ett NAS och skapar grafer i GnuPlot.

Men jag har inte lyckats konfigurera RFXtrx433. Att försöka köra medföljande konfigurationsprogram RFXmngr (gjort för Windows) under Wine funkar inte. Inte heller att köra det i en virtuell Windows-maskin i VirtualBox. Programmet verkar lite till året kommet :|

Finns det någon som har något tips för en "Linux-only"-användare av RFXtrx433 som vill konfigurera? Ett kommandorads-baserat program/skript vore drömmen :D
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

G.Ludd skrev:Tack för det lysande skriptet "rfxcmd", ssjoholm. Jag har fått igång min Raspberry Pi med en RFXtrx433 (bild http://t.co/o9lMHmZU). Loggar till en MySQL databas på ett NAS och skapar grafer i GnuPlot.

Men jag har inte lyckats konfigurera RFXtrx433. Att försöka köra medföljande konfigurationsprogram RFXmngr (gjort för Windows) under Wine funkar inte. Inte heller att köra det i en virtuell Windows-maskin i VirtualBox. Programmet verkar lite till året kommet :|

Finns det någon som har något tips för en "Linux-only"-användare av RFXtrx433 som vill konfigurera? Ett kommandorads-baserat program/skript vore drömmen :D
Sitter med Raspberry ocg RFXcom USB adaptern, har fått allt att lira i Domoticz.
Men skulle vilja logga till min MySQL databas, loggar allt annat dit.

Har laddat ner rfxcm ( http://code.google.com/p/rfxcmd/ ) men den hittar inte min RFXadapter.
Jag är ingen fena på Linux skall tilläggas.
Det står ./rfxcmd.py -d /dev/ttyUSB0 men det finns ingen sån i Raspberryn.
Har fått den att hitta adaptern här dock.
./rfxcmd.py -d /serial/by-id/./rfxcmd.py -dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_08WD7J36-if00-port0

Har du lust att dela med dig hur du gått tillväga ?
pixi
Kontakt:

Inlägg av pixi »

Ebkelt att kolla om du:
Först drar ut rfxcom
Sätt tillbaka rfxcom
Skriv "dmesg" i promten utan dubbel fnuttar.

I slutet står det ofta lite nice info

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
pixi
Kontakt:

Inlägg av pixi »

Du kan även skap en udev regel som gör att rfxcom kan heta va du vill, och heter samma sak varje gång du startar om datorn.

skapa en fil och editera

Kod: Markera allt

vim /etc/udev/rules.d/10.local.rules
lägg in följade text

Kod: Markera allt

SUBSYSTEMS=="usb",ATTRS{product}=="RFXtrx433", MODE="0666", NAME="rfxcom", GROUP="andreas"
ändra sedan GROUP till gruppen du tillhör , är det en "orginal" pi du installerat så ändra till GROUP="users"

om du nu startar om pajen så kommer rfxtrx att dycka på som /dev/rfxcom

/Andreas H
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Tack för dina svar, skall prova detta.
Har du lust at dela med dig din config.xml fil som rfxcmd använder för att putta in datan i MySQL?
Jag har försökt men får inte in nån data. Jag har skapat databasen enligt guiden på rfxcmd site.
Skriv svar