RFXCom - Erfarenheter?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 maj 2009, 15:52
Ort: Sverige

RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av mcdanne82 »

Hej
Någon som har något bra eller dåligt att säga om RFX Transiver, sitter och nästan trycker på beställ knappen.

Hur är räckvidden på dessa?
Är de stabila?

https://www.m.nu/rfxtrx433-usb-43392mhz ... p-520.html

Funderar även på en
https://www.m.nu/rfxmeter-inc-ac-adapto ... p-525.html
Samt en
https://www.m.nu/rfxpulse-module-with-p ... p-527.html

Någon som prövat?
fredrikw
Gillar hemautomation
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 nov 2008, 14:44
Ort: Malmö

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av fredrikw »

Har en äldre version av LAN-trancievern med Visonic-modul, köpt för snart tre år sen, som funkat utan problem sen start. Vet inte om den nya lilla skiljer sig i räckvidd, men det har jag inte haft något problem med mellan RFXcom-prylarna. Har mottagaren på övervåningen och en RFXMeter i källaren med givare för el och gas.
Det som funkat lite sämre är Oregon Temp/RH-givarna (THGR810) som lite då och då tappar kontakten och måste resettas. Antar att felet ligger hos dessa och inte mottagaren, eftersom det inte funkat att flytta dem.

Kör xpl-Perl och mest egenhack.
jaytee
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 93
Blev medlem: 04 jun 2012, 23:54
Ort: Göteborg

RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av jaytee »

mcdanne82 skrev:Hej
Någon som har något bra eller dåligt att säga om RFX Transiver, sitter och nästan trycker på beställ knappen.

Hur är räckvidden på dessa?
Är de stabila?

https://www.m.nu/rfxtrx433-usb-43392mhz ... p-520.html

Funderar även på en
https://www.m.nu/rfxmeter-inc-ac-adapto ... p-525.html
Samt en
https://www.m.nu/rfxpulse-module-with-p ... p-527.html

Någon som prövat?
Blev det ett tryck på beställaknappen? :) Jag körde på samma uppsättning och försöker hitta dokumentation till RFXmetern...

/JayTee
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 maj 2009, 15:52
Ort: Sverige

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av mcdanne82 »

Hej
Då jag först missat att mätaren krävde trafo så vart de ingen beställning av mätaren, dock vart det en RFXCOM, dock har jag inte hunnit leka med den så mycket än pga utlandssemester.

Dock verkar den inte funka speciellt bra med Nexas självlärande fjärr, funkar bara någon gång ibland trots senaste FW, dock verkar den kunna ta emot Nexas äldre protokoll bättre.

Mottagningen verkar också lite halvdan, räcker inte genom hela lägenheten, tänkte dock sätta den i mitten och testa därifrån kan ju vara andra saker som gör nuvarande placering inte optimal..
jaytee
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 93
Blev medlem: 04 jun 2012, 23:54
Ort: Göteborg

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av jaytee »

Ok, ska själv sitta med grejerna i helgen och labba. Lyckas få in några grannars grejer iallafall, en väderstation och någons temp/barometer (bor i villa med ca 40 meter till närmsta granne). Har inte hunnit bunkra upp med så mycket trådlösa enheter ännu, har endast ett gäng fjärr-uttag från Jula (ANSLUT) som verkar funka bra med RFXmngr som jag än så länge labbat med.

/J
classic
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jul 2012, 22:54
Ort: Oslo

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av classic »

RFXcom usb funker OK, men rekkevidden er kunne ha vært bedre...
ssjoholm
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2012, 19:39
Ort: Stockholm

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av ssjoholm »

Hej,

Jag har en RFXtrx433-USB, och är mycket nöjd. Har några Oregon sensorer som fungerar utan problem. Men jag skicka ner till RFXCom (Holland) ett par RUBiCSON sensorer från Kjell.com, och RFXcom fixa så att den kan ta emot signalerna från den (kommande firmware 47). Tanke på att en RUBiCSON sensor kostar 49kr, så är det inte så dumt.

Jag har inte så stor lägenhet att jag kan testa räckvidd, men både Oregon THGN123 och RUBiCSON temp sensorerna skickar gladeligen data även om dom är inne i kylskåpet som är 5m ifrån mottagaren (med två lättbetong väggar i mellan).

Kör RFXtrx433-USB med Raspberry Pi...

-Sebastian
jaytee
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 93
Blev medlem: 04 jun 2012, 23:54
Ort: Göteborg

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av jaytee »

Lånar tråden... Låter intressant med RaspberryPi:n, kan du utveckla? Vad kör du på den etc?

Har nämligen en RPi på ingång...

/jaytee
ssjoholm
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2012, 19:39
Ort: Stockholm

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av ssjoholm »

För tillfället kör jag python script som tar emot värden från fyra olika temp sensorer via RFXtrx433, lägger dom i MySQL databas som finns lokalt på RPIn. Detta verkar fungera rätt så bra, nästa är väl RRDTool för graferna.

Senaste Raspbian för RPI är betydligt stabilare nu, den har snurrat en vecka utan att gå i lås.

-Sebastian
jaytee skrev:Lånar tråden... Låter intressant med RaspberryPi:n, kan du utveckla? Vad kör du på den etc?

Har nämligen en RPi på ingång...

/jaytee
jaytee
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 93
Blev medlem: 04 jun 2012, 23:54
Ort: Göteborg

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av jaytee »

ssjoholm skrev:Hej,

Jag har en RFXtrx433-USB, och är mycket nöjd. Har några Oregon sensorer som fungerar utan problem. Men jag skicka ner till RFXCom (Holland) ett par RUBiCSON sensorer från Kjell.com, och RFXcom fixa så att den kan ta emot signalerna från den (kommande firmware 47). Tanke på att en RUBiCSON sensor kostar 49kr, så är det inte så dumt.

Jag har inte så stor lägenhet att jag kan testa räckvidd, men både Oregon THGN123 och RUBiCSON temp sensorerna skickar gladeligen data även om dom är inne i kylskåpet som är 5m ifrån mottagaren (med två lättbetong väggar i mellan).

Kör RFXtrx433-USB med Raspberry Pi...

-Sebastian
Är det dessa från Kjelle du kör med (artnr 48514)?: http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... nformation
Är sugen på att stoppa sensorer lite här och var i huset: Ute, Vinden, kallförrådet, frys/kyl... Får du även in luftfuktigheten till RFXtrx?

Har du fått en förhandskopia av RFXtrx versionen som stöder dessa innan den släpps?

/jaytee
ssjoholm
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2012, 19:39
Ort: Stockholm

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av ssjoholm »

Jep, RFX sa att dom gör en release riktigt snart. Jag skicka ner till dom en sensor så att dom kunde integrera den.

Det är den sensorn du skicka link på och kostar 49kr, men den har bara 3 olika kanaler, så mera än tre stycken kan det bli svårt att identifiera från vilken sensor datan kommer ifrån. Jag har fyra stycken när sensorn kommer tillbaka från RFX, då kan jag se hur kanal idn fungerar.

Den ger inte luftfuktighet, antar att man kan inte få allt för 49kr, även om dom skulle ha kunnat lämna borta den där lilla displayen, och lagt istället en sensor för luftfuktighet.

-Sebastian
jaytee
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 93
Blev medlem: 04 jun 2012, 23:54
Ort: Göteborg

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av jaytee »

Köpte två stycken extrasändare på Kjelle :) Väntar nu på den nya versionen av FW till RFXtrx:en... Antar att krambriw behöver lägga till enheten i EventGhost-pluginet för att det ska gå igång också.

Synd att enheterna inte sänder RH också :( Ingen som känner till några enheter i samma prisklass som sänder både temp och RH? Såg en som säljs ut på Teknikmagasinet för 10:- http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... eter%20TFA& men den verkar bara skicka temp.

/jaytee
zeputt
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 aug 2012, 10:37
Ort: Sverige

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av zeputt »

ssjoholm skrev:För tillfället kör jag python script som tar emot värden från fyra olika temp sensorer via RFXtrx433, lägger dom i MySQL databas som finns lokalt på RPIn. Detta verkar fungera rätt så bra, nästa är väl RRDTool för graferna.
Jag är inne på ett liknande spår själv. Jag funderar på att använda OpenEnergyMonitor som presentationslager för alla avläsningar. Mina pythonkunskaper är än så länge lite mediokra :oops: så jag undrar om du vill dela med dig av din lösning för mottagardelen?

Syntaxen för att få in det till OpenEnergyMonitor är sen rätt simpel med en json postning:

Kod: Markera allt

http://din server/api/post?apikey=nyckel&json={power:252.4,temperature:15.4} t.ex.
Att ha detta tillsammans på en Pi är rätt lockande :P Särskilt som det ligger en och väntar på att få något att göra :mrgreen:
ssjoholm
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2012, 19:39
Ort: Stockholm

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av ssjoholm »

Kan du skicka några utskrifter från RFXmngr som du får när du tar emot datan. Jag har ingen energi mätare så jag har inte alls lagt in stöd för dessa protokoll, men jag får det ganska enkelt om jag ser hur datan ser ut.

-Sebastian
zeputt
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 aug 2012, 10:37
Ort: Sverige

Re: RFXCom - Erfarenheter?

Inlägg av zeputt »

ssjoholm skrev:Kan du skicka några utskrifter från RFXmngr som du får när du tar emot datan. Jag har ingen energi mätare så jag har inte alls lagt in stöd för dessa protokoll, men jag får det ganska enkelt om jag ser hur datan ser ut.
Oj, nä jag har inte heller någon energimätare kopplad mot RFXmngr utan 'bara' temperaturer och luftfuktighet.
Energin mäter jag via EMC och använder den som datakälla i Switchking. Från SK sparar jag värdena till en databas med DSVWriterPlugin.dll med mysql stöd för att därifrån konstruera en json postning. Där kanske du har nån synpunkt...?

Jag var lite sugen på RFXmeter med optisk avläsning men 118 pund låter avskräckande :P

/Putte
Skriv svar