Nu är kvaliteten på den trådlösa överföringen mycket varierande. Min LaCrosse WS-2307 (köpt från Clas Ohlson) har fungerat i ett år utan batteribyte men andra väderstationer har stora problem med kontakten och batterierna. Vanliga laddningsbara batterier tappar spänningen ganska snabbt men Sanyo Eneloop tycks ha litet bättre spänning.
Ja, laddningsbara batterier har en intern självurladdning som i de flesta fall är högre än väderstationens faktiska förbrukning, så laddningsbara batterier skall alltid undvikas i tillämpningar med låg energiförbrukning.
Och utöver det är det precis som daromer säger att det är vanligt att "billiga" batterier påverkas mer av låga temperaturer.
Duracell Ultra, Varta Superlife eller liknande batterier är vettiga. Litiumbatterier är lite överdrivet, då de oftast kostar betydligt mer än de smakar. Kan möjligtvis vara intressant om man har väldigt svårt att komma åt enheten för batteribyte.
Hej, är det någon som vet om väderdata (temperatur etc.) skrivs till fil om man har väderstationen WP1400 kopplad till en PC? Jag vill nämligen kunna ta in data i SwitchKing (program för Tellstick) för att slå av/på strömbrytare vid vissa temperaturer.
Hejsan!
jag hade tänkt att köpa den här WP1400 (även kallad WH1080)
PÅ Clas Ohlson i helgen. Är det någon som gjort det? För jag undrar om det medföljer ett vägg-fäste så man kan montera fast anemometern på husväggen?
Undrar också om termosensorn placeras separat på en plats med skugga dygnet runt, eller monterar man fast den med vindsensorerna också? Jag tänkte om den kanske är inbygd på nått speciellt sätt att den är som i skugga.
Man vill ju inte ha felaktiga temperaturer..