WP1400 från Proove

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
killemann
Wannabe

WP1400 från Proove

Inlägg av killemann »

Hej,

jag köpte en wp1400 väderstation på voxon.se och tänkte höra om någon annan har en liknande? Skulle mycket gärna vilja utbyta erferanheter och kunnande kring produkten. Jag hittar inte mycket på Internet om denna, verkar vara en OEM tillverkad åt Proove som finns i Sverige :shock:

håller tummarna på att någon mer har denna...

mvh
kent
krille
Wannabe

Re: WP1400 från Proove

Inlägg av krille »

Hej, jag har också köpt en från samma säljare, är hitills nöjd med funktioner men tycker att displayen är lite diffus och oklar, skulle vilja ha lite bättre kontrast på den, hur är din? har bara haft min i några dagar.
/Christer
killemann
Wannabe

Inlägg av killemann »

Hej Krille,

Skönt att det finns någon till som köpt, eftersom det var rea så passade jag på att köpa. Väderstationer med dessa typer av funktioner brukar (verkar det som) ligga kring 1500...

Ja displayen är väl inte den bästa, när den står å lutar mot fötterna så är skärmen oskarp, tittar man rakt framifrån så funkar det bättre. Det får duga, kommer nog mest köra via datorn. Får väl hänga upp den på väggen så skärmen antagligen kommer funka bäst då.

Historiadata på trycket verkar också lite skumt på skärmen, undrar vilken detalj det är på raderna i staplarna??

Jag har inte fått radioklockan att funka, har du? Den är satt högt upp så den borde få signal, en kompis till mig har en armbandsklocka som får sin signal inomhus. Inte heller regnmätaren verkar funka, antingen är den trasig eller så har det regnat för lite, det regnade häromkvällen/natten, men enligt Bromma, bara 4mm eller om det tom bara var 0,4mm, kommer inte ihåg nu. Kanske behöver mer vatten än så? Skopan i "regnlådan" var för kanske 5mm vatten...

Många funderingar som jag har, har mailat voxon och även proove. Får se vad för svar jag får, misstänker att det blir väldigt tunna svar :(

Annars tycker jag det är svårt att ställa in rätt tryck, har du nåt tips? Jag har gått enligt Bromma, som inte ligger så långt bort, fågelvägen ca 4-7km ifrån.

Jag köpte min förra veckan fick den på torsdagen, satte upp den på fredagen. Jag skall mäta lite saker under en klimatkurs som jag går :) Så då tycket jag att jag behövde en sådan. Tror det var temperaturen jag skulle mäta under 2 veckor. Så jag kanske tog i lite väl mycket ? :D

Brukar inte vilja önska regn, men vill gärna se att regnmätaren funkar :) Samtidigt vore det kul att kunna mäta även på vintern men då måste man ju ha nån pryl som smälter snö, som det verkar och vad jag läst.

ok, "nuf said" :)

Berätta gärna om dina erfarenheter?

MVH
K
krille
Wannabe

Inlägg av krille »

Radioklockan funkar som den ska
Regnmätaren likaså, mäter 0,3mm som minst, här får du en länk till tillverkaren.
http://www.foshk.com/en/products/show.asp?id=41

/Christer
killemann
Wannabe

Inlägg av killemann »

hehe, jag som tänkte bistå med denna länk...Men du hann först. Har iallafall laddat hem senaste versionen av EasyW... Vet du om den använder USB strömmen när den är inkopplad,dvs att i princip skulle jag kunna dra ut batterierna, för att ha den kopplad på en server. Tänkte koppla in den på min lilla Linux server. Det iofs inte svårt att testa....Det låter som en litet klick när USB kopplas in därför kom jag tänka på det.

Nu funkar allt utom klockan, hoppas den går igång.....

Ett intressant forum om du är mer datatekniskt lagd: http://forum.pendec.dk/viewforum.php?f= ... 2034df5e12
Hoffan
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av Hoffan »

Måste ju bara fråga e denna nått att ha då??

Känns lite väl billig. ??
krille
Wannabe

Inlägg av krille »

Jag har ingen stor erfarenhet av väderstationer men sett till pris (685:-) och funktioner verkar denna vara ett bra köp,
ang. usb-porten så vet jag ej om den kan klara strömmen till stationen
/Christer
killemann
Wannabe

Inlägg av killemann »

Jag tycker den verkar funka ok. Jag är inte heller speciellt kunnig om väderstationer. Fast min atomurs klocka (atomur i tyskland som skickar tiden via AM-bandet) verkar inte funka. :(

Den finns även på Teknikmagasinet för 1300:-, å då heter den Jenkinsbird.

Jag kan även påpeka att USB porten ger stationen ström om den är uppkopplad, vilket gör att om du har den på en server så slipper du tänka på batteri vilket är bra :D

Vore coolt om jag kunde koppla den till min Synology NAS (en liten linux server, typ) men verkar vara lite tajt där....
krille
Wannabe

Inlägg av krille »

Även kjell och company har den för 1249:-
http://www.kjell.com/
ang. atomuret så uppdaterar min bäst på kvällar, allra bäst ska vara 2 på natten då en starkare signal sänds
/Christer
isocron
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av isocron »

Någon som vet om det finns drivrutiner till linux för denna? då främst till openWRT
filip71
Wannabe

Inlägg av filip71 »

Har du fått rätt på RCC (radioklockan)? Om inte så brukar det att hjälpa att vrida på mottagningsenheten eller 45 eller 90 grader. Mottagningsantennen kan behöva riktas in lite eftersom signalen är ganska svag i Sverige.

--Filip
mgh
Gillar hemautomation

Inlägg av mgh »

Hej
Har också inhandlat en sådan här, funkar bra
Men jag är mer inne på att få upp datan i .dat filen till en hemsida, någon som kan förklara lite
/Magnus
49ers forever
mgh
Gillar hemautomation

Inlägg av mgh »

Har fått lite hjälp med phpscript av en kompis o sidan funkar :)
/Magnus
49ers forever
krille
Wannabe

Inlägg av krille »

mgh skrev:Har fått lite hjälp med phpscript av en kompis o sidan funkar :)
Vad har du för adress till sidan så att jag kan kolla lite?
/Christer
mgh
Gillar hemautomation

Inlägg av mgh »

krille skrev:
mgh skrev:Har fått lite hjälp med phpscript av en kompis o sidan funkar :)
Vad har du för adress till sidan så att jag kan kolla lite?
/Christer
Är väl inte riktigt officiell än men du kan få testlänken :)
http://www.sk6ei.se-swed.net/sk6ei_forecast4.php
/Magnus
49ers forever
Skriv svar