För de som vill fixa till CF-till-IDE-adaptern som Kjell & co säljer (min var märkt CF2IDE-A1)så att den funkar med DMA så kan man fixa till den om man är lite händig.
Varning, det är mycket pillrigt och man behöver bra syn. Se länken:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... try1788621
Det var en lång tråd så jag citerar det viktiga:
--
"IDE2CF-adapter
IDE/CF adaptern som finns hos Kjell är inte samma som de länkar till på sin webplats. Modellen som säljs är (eller i alla fall har sålts) är IDE2CF-A1, som inte supportar DMA, medan länken visar SD-IDE2UCF1-C, som supportar DMA/UDMA.
Det som saknas på IDE-CF adaptrar utan DMA support är koppling mellan IDE-stift 21 till CF-stift 43, samt IDE-stift 29 till CF-stift 44. Dessutom är CF-stift 44 ("DMACK") kopplad till Vcc (+5V eller +3.3V). Denna koppling måste naturligtvis också brytas för att DMA skall funka.
Dessutom måste CF-kortet supporta DMA och "fixed disk" när den kör i "Full IDE" mode. (T.ex Transcend 133x kort.)
NOT! För de som absolut vill få sin Kjell&Co's adapter att funka och som tar fullt ansvar för sitt eget handlande (dvs skribenten tar inget ansvar, varken direkt eller indirekt). Lyft ben 44 på CF-kontakten (då Vcc ledningen sitter på kortet under kontakten) och koppla, det nu fritt hängande benet 44, till ben 29 på IDE-kontakten. Koppla ben 43 på CF-kontakten till ben 21 på IDE-kontakten."
-- slut på citat
Pinne 43 och 44 sitter på undre raden. Som synes på bilden behövs stadiga händer och små verktyg. Jag borrade ett hål (där man inte pajade nån komponent eller kopparbana) för att dra igenom sladdarna. Efteråt använde jag smältlim för att säkra sladdarna och undvika kortis (ej i bild). Lite bilder för att illustrera.

Jag monterade adaptern i locket.
Så nu står den där, tyst och fin, drar 22 Watt. Mäter temperatur och funkar som printserver. Det går till nöds att jobba med GUI'et (xubuntu), lite långsamt men det funkar.