Fyra eller åtta trådar i kabeln - rekommendationer?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mountaindude

Fyra eller åtta trådar i kabeln - rekommendationer?

Inlägg av mountaindude »

Kommer under kommande månad(er) sätta upp ett 1-wire nät i huset som är byggt i mitten av 60-talet. Vilket innebär snålt tilltagna el- och telerör, och definitivt inga extrarör för framtida uppfinningar som datornätverk och annat..

Det blir därför till att klämma in 1-wire nätet i de telerör som trots allt finns, samt lägga kablarna bakom golvlister etc.
Vilket i sin tur innebär att kablarnas tjocklek spelar roll - jag får helt enkelt inte in en cat.5 8-ledare i alla telerör som jag vill använda. Däremot kan det nog fungera med en vanlig 4-ledare (typ vanlig telesladd).

Mina frågor är därför:

1. Hur ofta används egentligen oreglerad +12V till +24? Några exempel på kretsar eller sensorer som kräver denna matning?
Om den används sällan eller för mig ointressanta sensorer så behöver jag inte cat.5 kabel (åtminstone inte för att få tillräckligt många ledare).

2. Spelar det roll om kabelparen är tvinnade eller ej?
Jag har sett flera kableringsinstruktioner ute på nätet som INTE lägger in reglerad +5V i 4-ledare, utan i stället använder kabelparen i 4-ledaren som "1-wire data/GND" resp "1-wire return/GND". Det har också nämnts att tvinnade trådpar minskar risken för störningar. Vilket är sant när cat.5 (cat.6) används för datornätverk. Men ligger det något i det även för 1-wirenät?

tack,
Göran
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar

Re: Fyra eller åtta trådar i kabeln - rekommendationer?

Inlägg av HUSKii »

Hej och varmt välkommen till forumet! :)

Sen vill jag be om ursäkt att jag stormar in här i din tråd.
Men den behandlar en fråga som jag har gått och grunnat på en del.

Jag funderar på när man ska dra ett 1-wire nät, om man ska använda sig av den 2x2 partvinnade kabeln som säljs på temperatur.nu och 'spännings injektorer' eller man ska dra cat.5 nätverkskabel och köra nåt liknande 'PoE' (Power over Ethernet) http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.3 ... r_Ethernet.
Det vill säga att man har 1-wire/GND i ett par, 5v/GND i ett annat och i de resterande 2 paren ha 12v/GND eller 15v/GND och sen ha en 5v spännings stabiliserare på de 1-wire enheter som kräver lite extra ström.

Hoppas att det inte gjorde nåt att jag stormade in.

MVH Henrik.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Hej,

1. Sällan, men behändigt att ha om det finns plats i kabeln. Absolut inget måste.

2. Ja! Har du valet så använd parttvinnad kabel. All kommunikation i kopparkapel blir mer stabil med tvinnad kabel.

Ang. Henriks fråga så är det väl en smaksak och vad man har plats för. Själv har jag valt att distribuera +5V i mitt nät från en central punkt via en CAT5 kabel. Jag har alltså två lediga trådar.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det är få prylar som kräver över 5V på shop.temperatur.nu. För tillfället är det endast barometern och vindmätarna.

För att kunna bygga ett långt och stabilt nät bör partvinnat kabel användas. DQ+GND skall ligga i ett par och vara tvinnade runt varandra. Om nätet inte spänningsmatas i det andra paret bör det paret lämnas helt oinkopplat i båda ändarna.

Det är först och främst minskad induktans man vill åt med tvinningen.

Gällande var man skall ta 12Volt när det behövs är en smaksak. Att dra kabel med fler ledare och använda spänningsregulatorer fungerar utmärkt.

Anledningen till att jag använder en 2x2-kabel är smidigheten samt priset. Det är helt enkelt mycket enklare och billigare att dra och dölja 2x2-kabeln än CAT5-kabel.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
HUSKii

Inlägg av HUSKii »

Jag har för mej att i en nätverkskabel så är paren tvinnade med olika antal varv/meter, om detta stämmer, vilka par är lämpligast att anväda till DQ/GND och 5V/GND?
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Det skiljer mellan CAT5 och CAT6, men inom samma kategori är det samma tvinning på paren.
Användarvisningsbild
HUSKii

Inlägg av HUSKii »

I denna kabeln tycker iaf jag att de olika paren är tvinnade med olika antal varv/meter. Eller så är det bar jag som är trött. :D
Cat.5 kabel
Cat.5 kabel
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Intressant! Att tvinningen skiljer mellan paren i samma kabel visste jag inte.

Det är tvinningen som är det viktiga, troligvis inte hur många varv/m. Den kabel jag använder liknar mest det gröna paret.

Jag har gjort tester med olika kabellängder och kommit upp i mycket långa längder med den kabel jag använder. http://www.temperatur.nu/forum/guider-a ... -t446.html

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Den kabel jag säljer/använder är nog inte lika hårt tvinnad.

Ska räkna antalet varv per m senare i veckan.

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Tvinnad kabel, ja, det ska du ha.
Sen ser jag ingen anledning att inte köra ett spänningsmatat nät.
Du kommer nog att vilja ha en LCD småningom, och det är väldigt praktiskt att kunna spänningsmata den via 1-wirenätet.

Sen ska du ha en USB-adapter, inte bara för att det är troligare att det finns på din nästa dator än en seriell port, även prestandan är klart bätte.
http://owfs.org/index.php?page=performance

USB-hubb mellan dator och DS9490r skadar inte heller för att få lite stabilare kommunikation.

Ett kabelpar för data och datajord, ett för +5v och jord. Fler trådar är sällan nödvändiga, och specialadaptrar kan nog ordnas där det behövs, typ barometer.
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

larky skrev: Sen ska du ha en USB-adapter, inte bara för att det är troligare att det finns på din nästa dator än en seriell port, även prestandan är klart bätte.
http://owfs.org/index.php?page=performance
Mina OWFS kunskaper är nästan lika med noll...exakt vad gör det där testet? Söker upp alla enheter på nätet?
larky skrev: USB-hubb mellan dator och DS9490r skadar inte heller för att få lite stabilare kommunikation.
Vad tillför hubben som gör det stabilare?
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Testet bläddrar igenom och läser av de 111 anslutna 1-wireprylarna.

På grund av vad som verkar vara impedansskillnader mellan en del usbportar och DS9490r kan en USB-hubb hjälpa till, empiriskt bevisat;
http://www.temperatur.nu/forum/linux/topic-t805.html

Ursprungliga tråden om problemet;
http://www.mail-archive.com/owfs-develo ... 03247.html
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Läser av?! 'ls'-kommandot listar väl väl bara filer i en katalog, som i detta fall representeras av 1-Wire nätet - dvs att den inte läser datat i enheterna? Eller är det en rekursiv läsning som görs?

Kanske ska prova en USB-hub på mitt nät...

(vad lätt det är att glida in på ett annat ämne!)
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det är nog bara en fråga om att lista vad som finns, dvs att be adaptern gå ut på 1-wirenätet och fråga vem som finns där...
Skriv svar