3G uppkoppling för loggdator, rekommendationer?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

3G uppkoppling för loggdator, rekommendationer?

Inlägg av CirruZZ »

Sommaren är snart slut (nja, nästan känns det som) och det börjar bli dax att ta tag i inomhus projekten igen. :wink:

Jag håller på och skissar på ett system för att övervaka vår stuga i fjällen. Det kommer bli det vanliga, temp fuktighet, el, och kanske en webbkamera. Det skall snurra på någon enkel PC hade jag tänkt. Ingen styrning i nuläget

Men frågan är hur jag bäst fixar uppkoppling till den? Vi har inte tel eller ADSL i stugan så det måste bli någon sorts 3G. Jag vet att vi har goda förutsättningar för 3G vid stugan så tillgängligheten är inget problem.

förutsättningarna är...
- Kostnadseffektivt,
- Stabilt
- OS spelar ingen större roll men helst Linux, dock avhängt på stabilitet och tillgänglighet på client program för 3G uppkoppling.
- givetvis kunna koppla upp sig för fjärradministration.
- tanken är att försöka hålla ned trafikmängden, dvs ingen publik webbserver, data/info kommer att skickas till en annan server för visning.

Ska man satsa på en router som har 3G stöd eller ska man köra 3G direkt in i PC'n?

Någon som har erfarenhet av liknande fall eller tipps på hur det kan lösas? :roll:
larky
Moderator
Kontakt:

Re: 3G uppkoppling för loggdator, rekommendationer?

Inlägg av larky »

Köp ett 3G-modem på ica, 299:-
Funkar till Ubuntu.
http://www.comviq.se/kontantsurf_info.html
249:-/månad när du vill, inget löpande abb.
Det är via Tele2, som jag har för mig har publika adresser i sitt 3G-nät.
Värt ett försök?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Ok, men 249 i månaden känns lite mycket, då vill jag hellre ha lägre månadskostnad och kanske en trafikkostnad. Tanken är att den skall vara uppkopplad hela tiden.

Publikt IP?! :| Brukar inte alla ha det...så som det är med ADSL? Som sagt...det här är ny terräng för mig.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jag tror att det här skulle kunna duga när det gäller abb. 3Bredband Bas
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Verkar vettigt.
Det är ett E1550 modem även i comviq-paketet!

Ang. adresser så vet jag inte.
gflygt
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av gflygt »

CirruZZ skrev:Jag tror att det här skulle kunna duga när det gäller abb. 3Bredband Bas
Hur gjorde du? Blev det Tre?

Jag håller på att göra samma sak, men det är ju viktigt att man kan komma in på burken hemifrån. Jag har skaffat en Dovado Mobil Bredbandsrouter, som fungerar helt förträffligt. Kommer man sedan in från Internet, så har man ju full kontroll över loggdatorn på landet, och på köpet så kan jag styra lite lampor o så, men hjälp av Tellstick.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

gflygt skrev: Hur gjorde du? Blev det Tre?
Som vanligt så har jag inte kommit igång än men jag tror att det abonnemanget kommer att bli kanon. En lagom avvägning mellan pris och datamängd.

Fråga, var det den här routern som du köpte? Dovado UMR
gflygt
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av gflygt »

CirruZZ skrev:
gflygt skrev: Hur gjorde du? Blev det Tre?
Som vanligt så har jag inte kommit igång än men jag tror att det abonnemanget kommer att bli kanon. En lagom avvägning mellan pris och datamängd.

Fråga, var det den här routern som du köpte? Dovado UMR
jajamensan. Det första man ska göra när man har kopplat upp den, är att hämta hem senaste firmware o uppgradera. Händer massor, jämfört med den version den levereras med. I alla fall den jag köpte hos gubbdagis. :mrgreen:

Synd att du inte blev min testpilot. Nu blir det jag som får köpa grisen i säcken. Trist om man inte kan komma in utifrån med Tre-abonnemanget.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Men det borde ju gå att kolla med någon som redan har mobilt bredband från 3?

Någon här på forumet kanske som har 3 och kan svara på det?! :roll:

Alternativt så borde det ju gå att ringa 3 och fråga...
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

CirruZZ skrev:Men det borde ju gå att kolla med någon som redan har mobilt bredband från 3?

Någon här på forumet kanske som har 3 och kan svara på det?! :roll:

Alternativt så borde det ju gå att ringa 3 och fråga...
Jag har Tre Bas som backup. Man får publikt IP. Man kunde använda data.tre.se eller bredband.tre.se som APN.
Den första gav delad ip, den andra gav publik. Vet inte om det är ändrat nu igen. Kan testa när jag kommer hem senare ikväll.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Niklas skrev:...Kan testa när jag kommer hem senare ikväll.
Det hade ju varit förnämligt :wink:
whilbone
Wannabe

Inlägg av whilbone »

Eftersom jag sitter själv med lite liknande tankar så tänkte jag lägga till mina erfarenheter här:

Investerade glad i hågen i en dovado router och 3g från comhem, då de erbjuder ett 1Gb/månaden för 100kr. De samarbetar med 3 för detta så jag tänkte ju: Finemang, 3 har ju publik ip, men inte då... hamnade på ett 10.x.x.x nät när jag kopplade upp mig.

Eftersom supporten hade stängt och det var sent på kvällen satte tankarna igång... hur kan man lösa det här? Jo... det går alldeles utmärkt mha Linux och en omvänd ssh tunnel.

Med hjälp av ett par enkla kommandon så skapar jag en tunnel från min 3g-uppkopplade maskin till en server hemma som öppna en port för trafik åt andra hållet och vips hade jag vänt ett nederlag till en seger. Min 3g-uppkopplade maskin levererar nu data till min server hemma så ofta jag vill och den är automatiskt säkrad utifrån eftersom den enda öppningen in är via min privata tunnel.

PS. Kolla även på autossh (ett paket som startar om ssh-tunneln om den skulle gå ner)
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

whilbone skrev:Eftersom jag sitter själv med lite liknande tankar så tänkte jag lägga till mina erfarenheter här:

Investerade glad i hågen i en dovado router och 3g från comhem, då de erbjuder ett 1Gb/månaden för 100kr. De samarbetar med 3 för detta så jag tänkte ju: Finemang, 3 har ju publik ip, men inte då... hamnade på ett 10.x.x.x nät när jag kopplade upp mig.

Eftersom supporten hade stängt och det var sent på kvällen satte tankarna igång... hur kan man lösa det här? Jo... det går alldeles utmärkt mha Linux och en omvänd ssh tunnel.

Med hjälp av ett par enkla kommandon så skapar jag en tunnel från min 3g-uppkopplade maskin till en server hemma som öppna en port för trafik åt andra hållet och vips hade jag vänt ett nederlag till en seger. Min 3g-uppkopplade maskin levererar nu data till min server hemma så ofta jag vill och den är automatiskt säkrad utifrån eftersom den enda öppningen in är via min privata tunnel.

PS. Kolla även på autossh (ett paket som startar om ssh-tunneln om den skulle gå ner)
Jag har inte hunnit kolla än men om någon timme så kan jag kolla.
Vilken APN använder du?
whilbone
Wannabe

Inlägg av whilbone »

bredband.comhem.se

försökte med bredband.tre.se men fick något felmeddelande i stil med "otillåtet" eller något sånt.

Antar att comhem kopplar upp sig på samma nät som 3 kontant, då jag inte låser mig i något abonnemang.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

@whilbone, tackar så mycket för informationen, det var en smart lösning på problemet.
Skriv svar