Min tanke var att sätta magnetkontakten på källardörren som en del av mitt hemmabyggda larm.
Det visar sig dock att när man läser av IO-kortet ger sensed.X 1 när inget är inkopplat, så när jag kopplade i magnetkontakten får jag ju en etta både när dörren är öppen och när den är stängd...

Magnetkontakten beter sig ju just så, den öppnar eller stänger en krets, när kretsen är stängd ligger det spänning på IO-kortet, och sensed.X ger en etta.
Problemet är att när kretsen är öppen och det inte ligger spänning på IO-kortet så ger sensed.X i alla fall en etta...
Om jag däremot kopplar in en PIR sensor på IO-kortet så ger sensed.X en nolla så länge PIRen inte ser något.
Sitter nu och funderar på om jag har kopplat fel, eller om det finns någon väg runt detta.
Jag kopplade på så vis att jag tog ström från strömingången på IO-kortet och kopplade till ena polen på magnetkontakten, andra polen från magnetkontakten kopplade jag till A på IO-kortet.
Jag har provat att läsa av latch.ALL som ska säga om det har varit någon förändring sedan senaste avläsning, men den ger (nästan) konstant 0,0 som resultat.
Vad kan mina problem bero på? Behöver jag högre spänning till A resp. B för att IO-kortet ska reagera på förändring? Har jag kopplat fel - ska jag inte bara koppla A till magnetkontakten utan även till GND så att den är jordad när den inte har ström från magnetkontakten?
Eller finns det någon workaround?
Någon som har någon idé?