NSLU2 Användare efterlyses

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar

NSLU2 Användare efterlyses

Inlägg av mcdanne82 »

Hej
Jag skulle gärna få kontakt med någon/några som använder NSLU2 med OWFS.
Jag har testat, läst, testat lite annat, läst, blivit gråhårig, och nästan gett upp.

Är den någon som fått i gång sin NSLU2 men OWFS, Dallas USB interface, RDTOOL(eller liknande) och gärna en SQL databas för att lagra data.

Skulle också gärna få igång en USB kamera, Microsoft VX-1000
Bridge: sn9c105r Driver:spca5xx/LE
Bridge:sn9c105r Sensor:OV7660 Driver:gspcav1

Jag får inte till detta med kompilering av kärnan med nya drivrutinen.

Jag har testat med unslug, debian och OWFS, får iof OWFS att fungera men får inte ihop kopplingen med RDTOOL och ännu mindre med USB kameran.

Skulle vilja ha igång en enkel funktion som sparar en jpegbild eller liknande med ett kommando eller kan visa den på en hemsida eller liknande.

Jag skulle vara underbart tacksam om någon skulle ha lust isåfall att dela med sig av en backup av den. Så man har något att komma igång med och sen utveckla det vidare lite, med fler program/funktioner.
(Har läst att man kan köra

Kod: Markera allt

cat /dev/mtdblock* > image.bin
för att göra backup av kärnan och om man kompletterar detta med att kopiera USB minnet så har man en full backup, återstår dock att se om det funkar i praktiken iof.Källa)
chol
Wannabe

Re: NSLU2 Användare efterlyses

Inlägg av chol »

Tjing!

Kör NSLU2, OWFS, rrdtool och lite fulscripts som laddar upp grafer till mitt webhotell en gång i timmen.
Har beskrivit lite grann här i en projektblogg: http://ow.chol.se
Hoppas det kan vara till nån nytta!
MikaelB

Inlägg av MikaelB »

Jag kör NSLU2 med OWFS, Tellstick och rrdtool.
Har kopplat in diverse magnetkontakter PIR:ar, en keypad och en sirén och knåpat ihop ett larm i form av shellscript! Kul hobby :-)
Kan rekommendera att köra en full Debianinstallation på den.
Sen är ju en av fördelarna med NSLU2 att man kan köra smidiga systembackupper på den och bara dänga i en ny USB-sticka om den man har skulle lägga av.
sm7rdx
Kontakt:

Inlägg av sm7rdx »

Vad kör du för OS? Jag har Debian 5 i sluggen men har problem med fuse verkar det som.
Jag kör owfs i Debian 5 på pc, utan problem. Jag gjorde likandant i bägge fallen. :?
Skriv svar