Avklipt kabel, hur skall den kontakteras?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
JohanLanderholm
Wannabe

Avklipt kabel, hur skall den kontakteras?

Inlägg av JohanLanderholm »

Hej,

Jag köpte tidigare en funktsensor och en vanlig temperaturmätare (inkl. förlängningskabel) och har använt dessa under en tid.
När jag skulle flytta ut sensorerna till mitt nya garage så klipptes förlängningskabeln av vid den ena kontakten av en klantig snickare.
Nu har jag skaffat en ny RJ11-kontakt (4pinnar) och undrar hur jag ska sätta pinnarna på den nya kontakten.
Den gamla sidan har en RJ12(6pinnars) kontakt.
Ska jag klippa bort den och bara använda RJ11 ? Eller kan jag kontaktera RJ11'an utan att ta bort RJ12an ?

mvh,
Johan
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Avkliptkabel, hur skall den kontakteras?

Inlägg av elf98 »

Hur länge sedan är det du köpte sakerna?
Är sensorn kopplad för att kunna mäta temperaturer upp till 125 grader?
Använder du USB eller serielladapter?

Om du köpt sakerna innan den 2/4 2008 kan du använda RJ11, annars bör du använda RJ12.

Om du har en serielladapter till ditt nät och en temperatursensor som inte klarar temperaturer över 85 grader kan du använda RJ11-kontakten även om nätet är köpt efter den 2/4 2008.

Det är spänningsmatningen som ligger på pinne 1 och inte går att komma åt med RJ11-kontakten. Har du en lågtemperatursensor behöver du inte spänningsmatningen.

http://www.temperatur.nu/forum/guider-a ... -t391.html
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
JohanLanderholm
Wannabe

Re: Avklipt kabel, hur skall den kontakteras?

Inlägg av JohanLanderholm »

Hej,

Nej, jag har inte möjlighet att mäta 125grader (tror jag). Jag tror att jag köpte den före 2/4 2008.
Jag gick in igen, funderade lite och insåg att min förlängningskabel skulle "speglas".
Jag tog bort den gamla RJ12(6pinnars) kontakten och satte en RJ11 i varsin ände.
Jag "inverterade" pinnarna och pluggade in den i min W7 med nya drivisar. Jag använder den blåa USB-adaptern.

Jag fick upp mätvärdena i java-applikationen så att jag antar att det blev rätt.
Men, när jag nu kopplar in den i min openSuse 11.2, så får jag problem med owfs.
dmesg säger så här:
"Failed to read 1-wire data from 0x81: err=-22.
Failed to find w1 master device for data ffff880074bd8380, it is impossible.
w1_master_driver w1_bus_master8: Waiting for w1_bus_master8 to become free: refcnt=1.
w1_slave_release: Releasing 10-0008017c94c9.
w1_slave_release: Releasing 26-000000bcee81.
w1_slave_release: Releasing 81-0000002943c6."

Jag har en fuktmätare och en vanlig temp-sensor, fast två USB-adaptrar, en för varsin sensor. Jag vet att det inte är nödvändigt, men jag gjorde så ändå.
Så, jag gissar att jag har fått kontakteringen rätt, men problem med usb-drivisar i linux.
Jag ska nog försöka skaffa RJ12or istället:-)
Skriv svar