1-wire bus, erfarenheter o tips

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
zingo
Tar hemautomation på allvar

1-wire bus, erfarenheter o tips

Inlägg av zingo »

elf98 skrev:25meter 1wire är inte något som helst problem! Standarden säger upp till 300meter, den kabel jag använder har jag testat med gott resultat i nät upp till ca 120meter.

En bra beskrivning av 1wire-standarden finns i Application Note 74 på Dallas semiconductors hemsida.
Suveränt!
Efter en första snabbkoll på beskrivningen ser det ju riktigt bra ut. Dock verkar det va ganska hög bitrate på det ändå trots att det ska klara så långa sladdar.

Är det nån som byggt egna apparater för 1-wire som har erfarenhet av det i praktiken och tips om kablar osv så är jag tacksam att få dela det.

Jag har som sagt ett antal maskiner o mojänger som utbyter div data och har sökt lämpligt interface men inte hittat nåt tillräckligt enkelt, förrän nu.

Jag har både windows- och linux-maskiner och lösa "pryttlar" som antingen läser av eller presenterar värden på olika sätt o skulle vilja koppla ihop det på enklaste sätt. Idag är det div olika inkopplingar via serieportar eller parallellportar, oftast hänger det inkopplat via en nätverksansluten dator som får sköta interface-delen.

Tankar?

/c
Hmph
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Hmph »

Tyvärr ingen erfaernhat men som sagt det ser bra ut o enkelt.
Om ELFA får för sig att ta in DS2324 (tror att den heter så) ett 4kbit ram minne som man kan använda enkelt för att räkna saker (pulser typ), så kommer jag att pröva att bygga en blixt detektor/räknare.
WS2500-11
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Blixtdetektor/räknare för 1wire kommer snart att komma in i lager!

(Och för de intresserade kommer snart en webbutik att öppnas där ett större sortiment av 1wireprylar kommer att finnas till försäljning)
Hmph
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Hmph »

Kul !

Köper du ifrån hobby kort firman eller från designar du själv och köper kretsar frå tillverkan ?
WS2500-11
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det blir en kombination.
Gissningsvis kommer de mer avancerade grejjerna att vara en mycket liten del av http://shop.temperatur.nu så det är väl inte direkt meningsfullt att uppfinna hjulet igen!

(Så var det gjort, en smyglansering av den nya webbbutiken. Allt skall fungera redan nu även om inte sortimentet är helt fixat än)
zingo

Inlägg av zingo »

elf98 skrev:Blixtdetektor/räknare för 1wire kommer snart att komma in i lager!

(Och för de intresserade kommer snart en webbutik att öppnas där ett större sortiment av 1wireprylar kommer att finnas till försäljning)
Hur skulle en sån räknare funka, jag tänker specifikt på sensorn. Blir det möjligt att dela på sensor o räknare så man kan använda bara sensorn o ansluta den till en dator, om man redan råkar an en sån som bara står o mäter temp tex ;-)

Det finns ju en del enklare pryttlar, bla tipsat av nån annan i forumet, med en rätt enkel antenn o lite elektronik som kanske skulle kunna användas. Det känns som om det är det svåra, räkningen känns inte så svår.

Men, det skulle vara intressant att få mer tankar om just 1-wire, hur man kan koppla ihop saker med varandra o framför allt med datorer etc.

Jag har t.ex en tanke om att ha temp-displayer på några platser och istf att man idag har ett gäng lågpris digitalmätare, med sladd utanför fönstret, skulle man kunna presentera den centralt mätta tempen på alla displayerna, kanske via 1-wire. Jag har en hög med beg LCD-displayer, 1 rad x 20 tecken som kanske kan användas för det här?

/c
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Visst skulle du kunna plocka signalen från själva detektorn, men då måste du ju på något sätt bygga ett interface och fixa egen mjukvara till datorn!

LCD-displayer till 1wire är inte något problem. Uppdateringsfrekvensen är dock rätt långsam och så vitt jag vet så finns det inte någon "färdig" mjukvara. Till min display har jag skrivit egen mjukvara som interfacar displayen via owfs.

Med lite programmeringskunskaper och vilja är möjligheterna obegränsade!
zingo

Inlägg av zingo »

elf98 skrev:Visst skulle du kunna plocka signalen från själva detektorn, men då måste du ju på något sätt bygga ett interface och fixa egen mjukvara till datorn!

LCD-displayer till 1wire är inte något problem. Uppdateringsfrekvensen är dock rätt långsam och så vitt jag vet så finns det inte någon "färdig" mjukvara. Till min display har jag skrivit egen mjukvara som interfacar displayen via owfs.

Med lite programmeringskunskaper och vilja är möjligheterna obegränsade!
Har du lite mer info på vad som kommer ur en sån detektor? Dvs var är det för slags interface som behövs för att ta emot det? Är det en analog signal som i princip kommer direkt från en antenn? VIlka frekvenser är det som ska läsas av, kan man klara det med en valig dator eller måste man ha en dedicerad maskin eller lös burk för att hinna med att hantera signalerna?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

1wire-interfacet på blixträknaren räknar på den låga flanken av en puls från själva detektorn.

Personligen ser jag inte någon mening med att inte använda 1wire-interfacet i kretsen...
zingo

Inlägg av zingo »

elf98 skrev:1wire-interfacet på blixträknaren räknar på den låga flanken av en puls från själva detektorn.

Personligen ser jag inte någon mening med att inte använda 1wire-interfacet i kretsen...
Nja, i princip inte jag heller annat än just att jag ännu inte har nån sån 1wire-anslutning men hopers med proprietära interface till datorer o små burkar av olika modell...

Men du har nog rätt, det är bättre att utforska det nya o gå åt det hållet i stället.
Skriv svar