1-wire nybörjarfråga

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
olalu

1-wire nybörjarfråga

Inlägg av olalu »

Har börjat kolla på 1-wire och har en första undran angående själva kabeldragandet..
Har ett relativt nytt hus där jag inte använder mig alls av de telejack som är dragna och undrar om man skulle kunna använda sig av detta som 1-wirenät. På det sättet når jag hela huset och jag har också telejack som sitter bra till för att kunna dra kablar för utomhusbruk..

Är detta möjligt?

MVH
/o
Niklas
Moderator
Kontakt:

Re: 1-wire nybörjarfråga

Inlägg av Niklas »

olalu skrev:Har börjat kolla på 1-wire och har en första undran angående själva kabeldragandet..
Har ett relativt nytt hus där jag inte använder mig alls av de telejack som är dragna och undrar om man skulle kunna använda sig av detta som 1-wirenät. På det sättet når jag hela huset och jag har också telejack som sitter bra till för att kunna dra kablar för utomhusbruk..

Är detta möjligt?

MVH
/o
Javisst, det är fullt möjligt. Du kan möjligtvis få signalproblem men det är bara att testa!
Användarvisningsbild
hobbystinsen
Wannabe

Re: 1-wire nybörjarfråga

Inlägg av hobbystinsen »

Jag har det så hemma hos mig och det funkar utmärkt.
Jag har inte ens demonterat jacken, utan matar in på de övre stiften i första jacket i slingan och plockar ut med begagnade telesladdar i respektive jack. (Det brukar dyka upp saker med lämplig sladd i elavfallsbingen i soprummet lite då och då. :roll: )
Tänk på att det inte är säkert att jacken är kopplade rätt med avseende på polaritet, eftersom telefoner inte bryr sig om sådant. :?
Skriv svar