Väderstation till amatör, max 1000:-

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Gixen

Väderstation till amatör, max 1000:-

Inlägg av Gixen »

Tja!
Mitt väderintresse har ökat de senaste åren och tänkte det var dags att införskaffa lite mer avancerad utrustning än enbart en termometer :)
Köpte en Oregon 208HG som jag dessvärre inte alls var nöjd med. Temperaturen skilde +2° jämfört med min digitala, analoga, morsans (analog), och brorsans (analog+digital), samt den lokala vädertjänsten. Så jag utgick ifrån att den visade fel, och lämnade tillbaks den (öppet köp).

Vad är era rekommendationer i prisklassen 500-1000 riksdaler? Då jag huserar i en lägenhet har jag ingen större nytta av regn och vindmätare. Viktigast är en så korrekt temperatur som möjligt. I övrigt inga större krav (förutom max/min men det är väl standard på alla). Lufttryck är iofs intressant oxå, annars spelar det ingen större roll.
Har kikat runt och hittat en massa som uppfyller kraven, men efter min Oregon-upplevelse så börjar man ju undra vilka som är bäst kalibrerade temp. mässigt sett. Har sett termometrar som diffar så lite som +- 0,2° , men som sagt endast termometrar.

Förslag mottages gärna :)
petsy
Wannabe

Re: Väderstation till amatör, max 1000:-

Inlägg av petsy »

Har en Oregon BAR988HG-T som är finfin. Köpte till en uv-mätare också, allt funkar klockrent. Snygg också. Kostade cirka tusingen från netonnet eller nåt sånt, för typ två år sen. UV var extra då.

EDIT: Har funderat på att köpa en extra termometer också, för att mäta på två ställen. Ang. exakthet verkar den stämma bara bra, men mycket hänger ju på att placera termon rätt, så att den inte värms eller kyls av husvägg, direkt sol osv. Man får liksom titta under några dagar hur solen faller och var den passar bäst, sen sätter man den där.
Skriv svar