Analysera 1-wire med Oscilloskop

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Edis
Tar hemautomation på allvar

Analysera 1-wire med Oscilloskop

Inlägg av Edis »

Skapar en egen tråd för detta istället för att tjata för mycket i senaste köpet-tråden.

Jag köpte ju ett sådant här:
Bild

Då skrevs detta
elf98 skrev:Fungerar prima för att analysera signalkvaliteten på 1wirenät kan jag meddela! :)
Jag har nu mätt lite på mitt 1-wirenät och frågar nu hur man kan se att signalkvaliten är bra :lol:
Nu bytte jag firmware i mitt oscilloskop så trenden syns inte så bra, så jag har inte tagit några bilder, men man skulle kunna säga så att linjen ser ut som höga berg och djupa dalar i en viss frekvens som verkar se rätt bra ut, men då och då kommer det något som man skulle kunna kalla en rejäl störning, om man skulle ha gett det en ljudeffekt skulle det låtit som när man duttar lite med en svets mot det jordade godset. Ungefär Dzzzz :oops: :mrgreen:

Har någon en bra bild på den ultimata 1-wireslingan med mycket hög signalkvalitet? :D
Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Analysera 1-wire med Oscilloskop

Inlägg av elf98 »

Exakt hur signalerna ska se ut står i databladet för tex DS18S20 (sidan 14).
DSC_0207.JPG
Kort kabel, ca 1m, USB-adapter. Framför allt ser man att signalen stiger mycket snabbt.
DSC_0216.JPG
Lång kabel, ca 150m kabel, serielladapter (9097E). Signalen tar här mycket längre tid på sig att stiga, nätet fungerar men närmare sig gränsen för när det börjar att strula.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Edis

Inlägg av Edis »

Grymt stort tack för bilderna! Mycket intressant! :D

Har suttit och glott och knappat som tusan med mitt nu, har till och med gjort en rollback på firmwaren, men det går inte som jag vill... Jag ser ju att ovanstående hack fladdrar till titt som tätt och det ser nog bra ut, MEN hur tusan lyckas du att fånga den så snyggt på bild? Har du minneskort i din?

Jag har skruvat på triggernivåer och allt möjligt, men lyckas inte... :oops:

Har du något specialknep du vill dela med dig :lol:
Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Den är lite bökig att få att trigga. Sätt den på SIGN och lek lite med sensitivity och Run/Stop.

Jag har inte letat reda på något minneskort än.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Edis

Inlägg av Edis »

Muahaha, "lite" bökigt :lol:

Det här var inte lätt... Dessutom så verkar mitt SIGN-läge vara galet, för det lyser alltid HOLD, fast den rör sig eller vad man ska säga. Håller jag ner R/S fryser den, men så fort jag släpper så börjar den röra sig.

Vände på probarna och efter en stund fick jag fram detta iallafall, kändes som att vinna på lotto att se trenden röra sig och fastna på skärmen :lol:
Bild

Bild
Kan inte säga att jag har blivit mycket smartare, men man blir helt klart nyfiken och vill lära sig mer om detta :D
Bild
Skriv svar