Personsökare

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MartinF
Tar hemautomation på allvar

Personsökare

Inlägg av MartinF »

På min LCD står nu "Mera ved!" när rökgastemperaturen sjunkit i tio minuter och ackumulatortankarna ännu inte är fulla. Har dock inte lust att bevaka LCD:n hela tiden. En ljudsignal skulle väcka barnen på kvällen så en vibrerande/pipande sökare i fickan vore det bästa. En lösning vore att skicka SMS till mobilen, men det funkar dåligt när jag inte är hemma. Vad jag efterlyser är idéer om billiga prylar som skulle kunna byggas om till personsökare.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
MartinF

Re: Personsökare

Inlägg av MartinF »

Jag har hittat två lösningar. Den första uppfyller inte kraven vad gäller att inte väcka barn. Men efter två års väntan på svar i denna tråd så har ju mina nästan hunnit bli stora :) .
Får någon för sig att översätta scripten till perl så tar jag tacksamt emot.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Haha, härligt trådlyft.

Bara dra igång en strobe eller dylikt som blinkar någonstans i huset? Vardagsrummet? Otrevligt men väcker ingen? :)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

just de ministrobarna har jag funderat på själv som andrahands visning. Säljs på teknikmagasiner o.s.v

Som första hand kör jag med mail alternativt larm via nagios som pushas till telefonen. Jag kan dock inte gå på sjunkade rökgas då jag inte får ut en jämn rökgaskurva i min panna. inte helt optimal. Ska byggas om i sommar. Däremot kan jag läsa av när den slutat ladda acktankarna.
Skriv svar