owfs (owserver) på DNS-323

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
roseen
Gillar hemautomation
Kontakt:

owfs (owserver) på DNS-323

Inlägg av roseen »

Är det någon som har fått 1-wire att fungera på en DNS-323?

Det är en tacksam liten maskin eftersom den är liten och energisnål, men ändå har stora diskar. Och framförallt, om man ändå har en, vill man ju förstås kunna göra lite balla grejer med den!

Så första frågan är: har någon en kompilerad version som funkar?

Annars är frågan vad jag ska göra för att komma vidare:

Jag har med fun_plug 0.5 laddat ner gcc, make med mera. Sedan har jag hämtat owfs-2.7p28.tgz och packat upp.

Körde ./configure, som rapporterar att OWFS är disabled eftersom jag inte har Fuse, men det är helt enligt plan, jag tänkte bara använda owserver och antingen owread eller något av api:erna.

Sedan körde jag make install, och till min stora förvåning så gick den igenom utan att klaga!
Jag fick ett katalogträd under /opt/owfs med både binärer och mansidor i!

Värre gick det när jag försökte köra. Prövade att starta med en testadapter (plankat från owfs.org):

Kod: Markera allt

owserver --tester=10,22,3D -u --tester=01,05,1F,11 
Den meddelade ingenting, men ps ax visade tre processer som lagt sig i bakgrunden.
Kör owdir som inte säger något den heller.

En fundering jag har är en rad en funktion i början av owserver.c som säger något i stil med

Kod: Markera allt

#ifdef __UCLIBC__
  _exit(0); /* Can't use exit() on wrt54 because the process does not terminate */
#else
Jag har installerat uclibc, men jag vet inte om ./configure hittade den och använde den. Jag märker att även kommandorader som borde fått owserver att avsluta direkt resulterar i tre "hängande" processer.

/Göran
roseen
Gillar hemautomation
Kontakt:

Re: owfs (owserver) på DNS-323

Inlägg av roseen »

Uppdatering;

Om jag kör owserver i förgrunden (--foreground) går det alldeles utmärkt! Inte bara med testadaptern, jag har mätt upp 18,5 riktiga grader i arbetsrummet...
Nu återstår alltså att ta reda på hur jag ska göra för att få den att ligga snällt i bakgrunden.

Att det ser ut som tre processer är uppenbarligen för att trådar får egna pid i den version av Linux som körs.
Skriv svar