1-wire nätverk

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
zell

1-wire nätverk

Inlägg av zell »

Jag har blivit helt fascinerad av det här med 1-wire, grymt sugen på att sätta upp ett eget nätverk hemma. Det är nästan så att man planerar till och med i drömmarna numera =).
Jag har en ganska god teknisk bakgrund, men jag är helt grön på just det här med 1-wire. Jag tänkte smacka på helt och hållet med temp-sensorer, LCD och elmätaravläsare. Jag har spånat, läst, funderat och planerat och detta är det jag har kommit fram till. Men det är några frågor som kvarstår.

För L1, L2, L3, L4 och L5 tänkte jag använda en skärmad TP-kabel, som "stommen i nätverket". Den kommer, om man summerar alla dessa kablar, vara ca 26 meter lång och ska i änden mäta på elmätaren ute. Är det för långt? Några bättre förslag angående kabel? Annat jag inte tänkt på?

De andra kablarna tänkte jag använda 2-ledare tvinnad och skärmad (om jag lyckas hitta några såna, tips på billiga?), alternativt iaf skärmad 2-ledare. Längderna kommer att vara L6 (0,3m), L7 (0,7m), L8 (1m), L9 (1,5m), L10 (~1 meter), L11 (~4 meter), L12 (~6 meter), L13 (~13 meter) (de med ~ har jag än så länge inte mätt upp ungefär utan bara estimerat i huvet. Så det kanske blir lite längre kablar på dessa). Är det några problem med kabellängden/kabeltypen på dessa, t.ex. L13 blir ganska lång, om inte ännu längre, runt 20 meter?

Jag tänkte köra RJ45 på alla kablar och göra egna RJ45-hubbar, några begränsningar i naven hur många man kan splitta till?

LCD-drivern och en LCDn, kan den drivas med enbart 2-ledare om man kör med DS9094R, tyckte mig läsa det nånstans. Om man ska ha bakgrundsbelysning på LCD, krävs fler ledare antar jag? Jag kanske ska köra med TP-kabeln till LCDn också, så har jag flera ledare att använda mig av.

Sedan är det bara pengarna som saknas... =D
1-wire.jpg
MikaelB
Tar hemautomation på allvar

Re: 1-wire nätverk

Inlägg av MikaelB »

1wire-nät byggs bäst som en lång stam där sensorerna hänger på grenar som är kortare än 1,5m.
Detta ger bäst driftsäkerhet och du kan göra stammen väldigt lång, 300m lär inte vara något problem.
Min ligger på drygt 50m med drygt tio sensorer (termometrar och io-kort).

Ett alternativ till detta är att använda speciella 1wire-hubbar som går att köpa här på m.nu.

För att långa nät ska fungera stabilt brukar twisted pair-kabel rekommenderas.
Jag skulle också tro att du vill ha fler än två ledare då du troligen vill spänningsmata nätet, du behöver då en ledare för +5v, en för datatrafik och en GND. Det går att köra med två ledare om man inte spänningsmatar, men då måste din LCD strömförsörjas separat. Spänningsmatat är också nödvändigt om du vill kunna mäta temperaturer över 85C, vilket kanske blir aktuellt vid värmepannan?

Det finns många trådar här på forumet som diskuterar nätuppbyggnad, men en som är ganska ny kan du läsa här: http://www.temperatur.nu/forum/post7987 ... gren#p7987
Den länkar också till ett ganska digert dokument i ämnet.

Sen får man väl önska lycka till, det är en fantastiskt kul hobby du har hittat! :-)
Skriv svar