Hur är det kopplat?

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sm7rdx
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Hur är det kopplat?

Inlägg av sm7rdx »

jag läste lite om hur man kopplar givare i en guide.
Ytterligare förtydlling:
Fall 1:
Du vill mäta temperaturer upp till 85 grader. Du behöver då bara 2 trådar - DQ och GND. DQ ansluts till mittenpinnen och GND till de båda yttre.

Fall 2:
Du vill mäta temperaturer upp till +125 grader. Du skall då ansluta DQ till mittenpinnen, GND till den vänstra pinnen (när du har sensorn med texten uppåt och benen mot dig), samt +5v till det högra benet.
Då undrar jag hur är de givare är kopplade som jag köpt färdiglödda hos http://www.m.nu? Vågar jag spänningsmata dessa?
Är de kopplade som i "Fall 1" ovan kan det bli rökigt vid arbetsbänken. :shock:
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Hur är det kopplat?

Inlägg av elf98 »

Har du köpt ett spänningsmatat nät (med USB-adapter) är sensorerna spänningsmatade. Har du köpt ett nät med serielladapter är sensorerna ej inkopplade för spännigsmatning.

Det går inte att i efterhand ändra hurvida sensorerna skall vara spännignsmatade eller inte, jordningen av vdd-pinnen görs direkt vid sensorn
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sm7rdx
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av sm7rdx »

Aha! Så jag avgör redan vid första inköpet om jag ska ha spänningsmatat eller inte?
Jag köpte nät med serielladapter och kan alltså inte spänningsmata dessa givare? Om jag vill
ha spänning på givarna så ska jag köpa andra givare tolkar jag det som.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Japp!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar