Väderstation Sjövalla Klint

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
CMG
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 apr 2010, 13:08
Ort: Mölndal
Kontakt:

Väderstation Sjövalla Klint

Inlägg av CMG »

Jag åkte för att köpa en termometer men projektet svällde och nu ser det ut såhär www.sjovallaklint.se.

HÅRDVARA
  • Oregon Scientific WMR100N
  • Asus EEE Box 1012P
  • Hostad webbserver
MJUKVARA BESKRIVNING
Väderstationen är kopplad via USB till Linux-servern som kör Weather Display. Datafilerna FTP:as till webbservern som har en modifierad version av PHP/AJAX mallar från Saratoga-Weather. Så långt var det en standardlösning även om det krävdes en del skruvande för att få det att fungera. Jag ändrade vidare följande:
  • Sidlayout
  • Egen grafik (bl.a. termometer och vindriktningsvisare)
  • Hantera avaktiverat JavaScript bättre
  • Bättre parsning av prognosen från Weather Underground. Den ursprungliga parsningen blandade språk och hade "fel" storheter.
  • Övervakningsscript som startas via cron och skickar PROWL notification till iPhone om något fallerar, t.ex. gammal datafil eller strulande sensor.
  • Skapat en egen fil med taggar som ersätter clientraw.txt för att få fler mätvärden att uppdateras automatiskt med JavaScript, t.ex. tid för max- och mintemp.
KOMMANDE ÄNDRINGAR
  • Webbapp för Mobile Safari (iPhone, iPod Touch)
  • Termometerhus
Titta gärna på www.sjovallaklint.se. All återkoppling uppskattas.

/CMG
Senast redigerad av CMG den 08 jan 2011, 00:02, redigerad totalt 1 gånger.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Väderstation Sjövalla Klint

Inlägg av daromer »

Din sida fungerar inte.
Nisse Husberg
Gillar hemautomation
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 okt 2009, 08:41
Ort: Hindersby, Medåker

Re: Väderstation Sjövalla Klint

Inlägg av Nisse Husberg »

Troligen är det fel rättigheter på nätsidan:

Forbidden

You don't have permission to access / on this server.

Mycket vanligt speciellt om man i Linux är root då man bygger upp sidan och glömmer att ändra rättigheterna så alla kan läsa den.
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: Väderstation Sjövalla Klint

Inlägg av Quart »

Fortfarande Acces denied
CMG
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 apr 2010, 13:08
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Väderstation Sjövalla Klint

Inlägg av CMG »

Tack för att ni meddelade problemen att ladda sidan. Min Linux NSLU2 eller hårddisken havererade och fick pensioneras.

Nu kör jag console-versionen av Weather Display på en ASUS EEE Box 1012P med Ubuntu Linux. Prestandan är kanske överdimensionerad men ASUS:en är billig, effektsnål och det gick snabbt att få igång allt. Dessutom finns det utrymme för fler hemautomationsprojekt... :)

Jag passade på att skruva lite på webbsidan också. Särskilt stolt är jag över att jag fått lite fler mätvärden, t.ex. max- och mintider för temperaturerna, att uppdateras automatiskt genom att ersätta clientraw-filen med en egen parameterfil som parsas från både PHP och JavaScript.

Även prognosen från Weather Underground blev lite mer läsbar genom att dag/natt prognoserna grupperades per dag.

All återkoppling uppskattas.

/CMG
Lentomannen
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jul 2009, 19:00
Ort: Borås

Väderstation Sjövalla Klint

Inlägg av Lentomannen »

Tjenare snygg sida du har fått till.
Hämtar den data ifrån clientraw? Du har möjligen inte en template för din sida som man kan få ta del av?

Tack på förhand.

MVH
Lennart
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Väderstation Sjövalla Klint

Inlägg av daromer »

Han skrev:
Webbsida baserad på mallar från Saratoga-Weather.org external link
CMG
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 apr 2010, 13:08
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Väderstation Sjövalla Klint

Inlägg av CMG »

Tack Lentomannen! All data som jag vill uppdatera automatiskt med JavaScript finns inte i clientraw.txt från början så jag skapade en egen fil med taggar som liknar clientraw men som har lite extra data. Du kan se den här: clientrawextended.txt

Jag har utgått från PHP/AJAX scripten som finns att ladda ner på Saratoga-Weather.org och gjort lite justeringar. Grafiken till termometern och vindriktningsvisaren har jag gjort själv och de får du gärna använda om ger mig ett erkännande på din sida.

Lycka till!
Skriv svar