Källkod. Tempsensor

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
virtadept
Kontakt:

Källkod. Tempsensor

Inlägg av virtadept »

Hej!
Jag funderar på att köpa ett standardkit med två sensorer. Jag har en web-server på min egen
dator som loggar bilder ifrån webkameran med ca 10 minuters intervall. Jag funderar på att
även logga temperaturen med samma intervall och visa på samma sida som bilderna.

Jag är en bra programmerare i Visual Basic och hyfsad bra i C, ganska värdelös i Java m.m. Det länkas till mjukvaror som skall fungera med sensorerna men är det någon som vet om det finns någon "öppen" källkod som fungerar med sensorerna?
Hur fungerar sensorerna är det konstanta pulser som varierar i frekvens iförhållande till temperatur eller är det någon form av intelligent kommunikation till/från sensorerna?

mvh björn lager

http://virtadept.mine.nu
keru
Wannabe

Källkod tempsensor

Inlägg av keru »

Hej!
Du kan gå in på dallas.com om det är ds18s20,du är yte efter.
Där finns all info och källkoder.

mvh/keru
Bor i NYBY Jemtland.
10 givare + templogg för dallas.
Eldar pellets
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Databladet för DS18S20 hittar du här!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Om det är VB.Net du använder så kan jag spara dig lite besvär angående deras .NET API. Jag har varit i kontakt med Maxim/Dallas och de sa då att deras "pure .NET API"-bibliotek inte kommer att släppas tidigast om flera månader....ifrån Januari räknat. Det finns en alpha-version från 2004 (eller var det -05?) att ladda ner, men den är inte på långa väga komplett.

Deras nuvarande .NET APIer baseras på J# och kräver att MS's gamla J# 1.1 paket installeras på datorn...kort sagt ingen bra lösning.

Tyvärr blir det till att använda deras lågnivå APIer...(TMEX?)
Skriv svar