Jag håller med om att det är bäst om diskarna håller en låg temperatur.
Fast i praktiken låter jag det komma på andra plats och Google har ju visat (
http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf) att det inte spelar någon som helst roll upp till en temperatur på 45 grader.
Själv hade jag av praktiska skäl tidigare min externa server uppe på vinden. Där blir det regelbundet 50+ grader under sommar-dagarna och ren ute-temperatur på vintern. Dessutom kombinerat med hög luftfuktighet under regn och dimma. Trots det tuffade den, redan innan, gamla burken på i 3 år utan några driftfel (Med tanke på att jag fick krypa 10m till den så var det en nödvändighet.

) innan den pensionerades när den blev utkonkurrerad av en ny(are) server och då jag dessutom fick internet via ADSL i källaren istället för radiolänk på taket.
Dessutom har Google (som har rätt gott om mät-data) rekommenderat en betydligt högre serverhalls-temperatur än vad som är brukligt. 27-28 grader vill jag minnas, och då är ju temperaturen i datorerna påtagligt högre. (Hittar inte rapporten just nu, sorry!)
Så, även med en sommar som vi har haft idag har nog alla våra datorer klarat sig rätt bra, så länge de bara sluppit översvämningarna på senaste tiden.