Dator-temp i sommarvärmen ?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
morando
Tar hemautomation på allvar

Dator-temp i sommarvärmen ?

Inlägg av morando »

Vad har ni andra för temp i era datorer så här i sommarvärmen ? CPU, GPU etc. torde lida svårt i värmen om man har lite halvtaskig kylning. Min gamla loggdator, en gammal laptop fick nog och lämnade in.
Så här ser det ut hos mig:
CPU 22 gr
GPU 24 gr
HDD 25 gr
Detta gäller givetvis på "tomgång", men den skall ju ändå dra runt en del mjukvara, Weather Display, Nexa Home, antivirus etc.
Sätter man sig och surfar runt samtidigt så stiger givetvis värmen, men inte särskilt mycket.
Ett program som är bra att kolla med är CPUID HWMonitor.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Dator-temp i sommarvärmen ?

Inlägg av daromer »

Diskarna ligger på 25-30 grader oavsett temperatur utomhus. Servrarna sitter på en vind med kylning från en större verkstad så det klarar sig bra. En fläkt som ger 600m3/h som är styrd via temperaturen kyler hela lådan.
morando
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av morando »

Ah, önskar att jag kunde ha en liknande lösning.
600m3/h är bra drag och kyler nog som det ska. Själv har jag en 120mm fläkt som trycker ut all värme ur det skåp där datorlådan står. Kör den endast på 7.5 volt då familjen klagade över brum nattetid. Trots allt tycker jag att jag har ganska snälla temperaturer, så det får vara så tills vidare.
daromer

Inlägg av daromer »

Jag brukar säga att diskarna ska ligga under 40 grader. Och sedan kan jag tipsa om Samsung. De ligger i regel 10 grader under många andra diskar. Varför vet jag inte men det känns när man tar på dem ;)

Jo min fläkt blåser så de räcker. Den kostade därefter med. 4500sek ;)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jag håller med om att det är bäst om diskarna håller en låg temperatur.
Fast i praktiken låter jag det komma på andra plats och Google har ju visat (http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf) att det inte spelar någon som helst roll upp till en temperatur på 45 grader.

Själv hade jag av praktiska skäl tidigare min externa server uppe på vinden. Där blir det regelbundet 50+ grader under sommar-dagarna och ren ute-temperatur på vintern. Dessutom kombinerat med hög luftfuktighet under regn och dimma. Trots det tuffade den, redan innan, gamla burken på i 3 år utan några driftfel (Med tanke på att jag fick krypa 10m till den så var det en nödvändighet. :) ) innan den pensionerades när den blev utkonkurrerad av en ny(are) server och då jag dessutom fick internet via ADSL i källaren istället för radiolänk på taket.

Dessutom har Google (som har rätt gott om mät-data) rekommenderat en betydligt högre serverhalls-temperatur än vad som är brukligt. 27-28 grader vill jag minnas, och då är ju temperaturen i datorerna påtagligt högre. (Hittar inte rapporten just nu, sorry!)

Så, även med en sommar som vi har haft idag har nog alla våra datorer klarat sig rätt bra, så länge de bara sluppit översvämningarna på senaste tiden. ;)
daromer

Inlägg av daromer »

Har sett dem också men tycker inte om de rapporterna alls dessvärre. Av egen erfarenhet har det funnits många diskar som dött så fort de kommit över 40 grader. Har skickat tillbaka åtskilliga inom åren som har gått åt helsike. Och disken nedan som hållt kanske 35 grader har klarat sig. Nu kan jag haft otur och jag har givetvis inte testat så många diskar. Har väl avverkat ett 50++++ diskar senaste 5 åren. varav de som gått varma har inte hållt lika länge/rapporterat fel.

Sedan får man inte glömma att jag har en sysdisk som rullat på 55++ grader i snart 10 år. den låter inte så grannt längre men den går än utan de minsta fel 8)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ja, Google har ju haft ett rätt rejält antal diskar som underlag, så rätt många av dem har ju dött även låga temperaturer.
Så du får väl mest vara glad över att inte alla diskar du har haft hör till kategorin som slutar fungera inom 3 månader trots drift i 25gradig miljö. De är ju faktiskt totalt sett rätt många till antalet och *nån* måste ju få dem :)
Skriv svar